Ревю на “3D лаптоп” Acer Aspire 5738DG-664G50Mn с 3D екран

След като NVIDIA се включи сериозно със своя 3D Vision, стана модерно да се говори за Stereo 3D технологии. NVIDIA обаче нито са първите, които се заиграват сериозно с 3D изживяванията, нито ще са последните, а желанието триизмерните изживявания да се пренесат и на малкия екран (в случаите, когато говорим за компютри, това означава екранът на лаптоп) накара производителите да прибягнат до една по-евтина технология, като например TriDef на Dynamic Digital Depth. Acer е една от първите компании, които предлагат лаптоп с екран, предоставящ стереоскопичен тримерен ефект – накратко – S3D.

acer-as-5738-dg-664g50mn-top-mobility-bg

Acer Aspire 5738DG в основата си е един изключително познат и много популярен на нашия пазар модел – Acer Aspire 5738G, като единствените две съществени разлики спрямо хита на последните месеци на лятото са наличието на операционна система – 64-битова версия на Windows 7, и 3D технологията, използваща поляризиращи очила. Останалото съответства точно на описателното име на модела – AS-5738DG-664G50Mn – процесор Core 2 Duo T6600, 4 GB RAM, 500-гигабайтов диск и дискретна видеокарта в лицето на ATI Mobility Radeon HD 4570 с 512 MB DDR3 видеопамет. Видеокартата продължава да е със сбъркани в BIOS-а честоти и, ако не изключите PowerPlay в Catalyst Control Center, работи с честота на паметта 500 MHz, вместо 800, каквато трябва да е скоростта на DDR3 паметта (1000 реални вместо 1600, правете му сметката какво изпускате).

acer-as-5738-dg-664g50mn-front-mobility-bg acer-as-5738-dg-664g50mn-top-back-mobility-bg

Няма какво да говорим за Windows 7 в този материал – новата операционна система на Microsoft стана ужасно популярна още преди официалното си обявяване, благодарение на един от най-мащабните бета тестове, правени някога. 7-цата определено спечели сърцата на потребителите с това, че се представя почти като остарялото XP и върви дори и на по-слаби машини, или просто не изисква същите ресурси като тежката Vista. Доколко това е вярно, ще разберете в друг материал на mobility.BG, засега ще се насочим към най-интересното в Acer Aspire 5738DG –екранът.

acer-as-5738-dg-664g50mn-screen-mobility-bg acer-as-5738-dg-664g50mn-right-mobility-bg acer-as-5738-dg-664g50mn-left-mobility-bg

TN панелът на 5738DG е с резолюция 1366×768 пиксела (стандартната днес WXGA HD Ready разделителна способност с лъскаво поляризиращо покритие) снабден със специален филтър, който позволява разделянето на изображението на хоризонтални линии, излъчващи светлината с различен поляритет. За да се постигне 3D ефект, наблюдаващият екрана трябва да гледа през очила с различно поляризиращи светлината стъкла, всяко от които пропуска само редовете със съответна поляризация на светлината. Двете очи виждат различно “изместени” изображения, но които човешкият мозък събира в една обемна картина.

screen-polarizer-full screen-polarizer-right screen-polarizer-left

В комплекта на Acer 5738DG ще намерите два чифта очила – един стандартен чифт, напомнящ най популярните форми на Polaroid (или, в същия дух, хилядите клонинги) и един, който не може да се ползва самостоятелно, а се закача върху чифт обикновени очила (не съм опитвал какво ще се случи, ако използвам очила с поляризирани стъкла).

acer-as-5738-dg-664g50mn-polarized-3d-glasses-mobility-bg

Ако при първото пускане на 5738DG се зазяпате в приложените 3D видео демонстрации, със сигурност рискувате да останете много очаровани от обемните изображения. Проблемът се появява, когато започнете да инсталирате игри и да очаквате всички те да вървят добре в S3D режим. За да пуснете игра по този начин е необходимо тя да мине през TriDef Ignition – приложение, което активира филтъра върху екрана и разделя картината на хоризонтални ивици. Точно тук е и първият от двата най-сериозни проблема на 3D технологията, която са ползвали Acer – съвместимостта. Fallout 3, например, наистина не представлява никакъв проблем за настройка – пускате играта през Ignition-а и всичко е наред, играта изглежда наистина впечатляващо*, менютата “плават” над обемното изображение и т.н. Следващата игра, която имах инсталирана, бе Guild Wars. След 30-минутни мъки все пак успях да докарам изображението до нещо прилично, от което не ме болят очите, но всяко пускане на автоматичното засичане на игровите менюта води до проблем с тях – драйверът опитва да ги обърне в 3D някои от тях и ги размества, други трептят, а за капак всички стоят като залепени някъде във въздуха между вас и героите. Следва опит и с популярния тест 3DMark06, който завърши с пълно разочарование – тъй като по време на теста е невъзможно да се правят настройки, по никакъв начин не може да се постигне някакво задоволително качество и изображението изглежда двойно или плоско през цялото време.

Понеже доста хора ще се опитат да пуснат стари игри, изрових от архивите каквото можах – X-Beyond The Frontier и я подкарах в Direct3D режим, но не успях да пусна S3D по никакъв начин (играта тръгва, уж всичко е наред, но триизмерното усещане го няма). Тези дни ще се заема сериозно с изпробването на различни игри (както се досещате, за едната проба не си ги купувам, затова отнема време) и ще допълвам това ревю впоследствие.

Току що изпробвах не особено популярната игра Drakensang – една игра с учудващо малко бъгове. Всъщност един бъг, ако трябва да съм точен  – спорадичната нужда да пипате конфигурационните файлове, за да зададете точната резолюция. Drakensang удивително напомня Neverwinter Nights 2 и е доста красиво направена, за капак се оказа, че има добра съвместимост с S3D режима на лаптопа и след известна игра с OSD менюто я докарах до много приятен вид. Всъщност настройките са сериозен проблем, тъй като ще трябва да ги правите за всяка игра, която няма профил в TriDef Ignition, и включват пускането на OSD менюто (Numpad 0) и управление посредством цифровия блок на клавиатурата. По всичко личи, че съществена роля играе опцията “Virtual 3D” – в Drakensang менютата си остават двумерни (т.е. върху изображението, подобно на курсора), когато тази опция е изключена, но всичко останало става пълно “мазало”. Включването закарва менютата “навътре” в екрана (отново остава само курсора), но пък героят и околната среда придобиват впечатляващ обем.

Естествено, почти сигурно е, че няма да имате сериозни проблеми с по-популярните игри, за които има готови профили, но е учудващо как някои непознати игри също работят добре. Имах желание да опитам и Neverwinter Nights 2 заради ефектите и осветлението в играта, но инсталацията на пълната версия с експанжъните и всички обновления би отнела повече време, отколкото имах. Списък с игрите, които разполагат с профил в TriDef Ignition ще намерите на този адрес. Във форумите на DDD също има доста обсъждани заглавия.

Сега ще се върна към втория сериозен проблем, освен съвместимостта – ниската, отвратително ниската вертикална резолюция. Тъй като екранът практически се използва “през ред”, в S3D режим (подчертавам, че на десктопа си няма да видите абсолютна никаква разлика спрямо кой да е 1366×768 екран) изображението е едва 384 пиксела високо, което може и да е добре за видео или снимки, които наблюдавате от разстояние, но за игри е прекалено малко, и дори вграденият филтър за интерполация не води до значително подобрение. Освен това рядко ще използвате и хоризонталната разделителна способност, тъй като с нея донякъде ще се заиграете, за да определите дълбочината (при мен по-скоро е въпрос на “виждам тримерно/не виждам тримерно) и ще свиете малко изображението.

screen-100-crop

Този подход се различава значително от 3D Vision на NVIDIA, където поредни кадри се редуват с обща честота 120 Hz (60 Hz на око), като се разпределят за двете очи от очила, поляризиращи стъклото пред всяко око в синхрон с монитора – там наистина е необходима значителна графична изчислителна мощ, за да се осигури достатъчен брой кадри, но пък и изображението е почти перфектно. С екрана на Acer 5738DG положението обаче не е такова, и игрите са откровено… ръбати.

Още един “дребен” проблем пък ме изненада при гледане на видео и снимки (по-слабо забележим при игри) – тъй като най-добрият ъгъл за наблюдаване на 3D ефекта е малко под перпендикуляра към екрана, комбинацията от TN матрица и поляризационен филтър кара всички тъмни области да изглеждат почти като негатив – тъмно сиви с огледален ефект заради лъскавото покритие на екрана.

Друга интересна и доста рекламирана функционалност на S3D технологията на DDD е възможността за гледане на тримерни снимки и видео. Докато снимките са по-скоро нещо, което ще трябва да се примирите, че не може да направите сами, то с видеото положението е различно – TriDef Media Player разполага с възможност да превръща всеки 2D филм в нещо като “псевдо S3D” – ефектът много зависи от съдържанието и всъщност не може да се използват всякакви формати, но е приложим върху DVD-та (стига да се примирите с преполовяването на вертикалната резолюция до под 300 пиксела) и, според личния ми опит, върху XviD филми. При последните невинаги резултатът е впечатляващ, но се създава известна илюзия за дълбочина. Е, все пак гледате на компютърен екран с поначало ниска резолюция и размер едва 15.6 инча, не е като на телевизор или пред екрана на проектор. Пълен списък с филмите на DVD, подходящи за по-истинско 3D изживяване, има тук.

Тестове
В интерес на истината, докато стереоскопичните 3D възможности бяха особено интересни, от тестовете не очаквах нищо ново – все пак моделът е добре познат като хардуер. Интересно е да се отбележи, че пускането на игрите и тестовете през TriDef Ignition сваля доста производителността – например в 3DMark06 производителността е почти два пъти по-ниска. В S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky, който пуснах в DirectX 10.1 режим разлика почти липсва, но липсва също и какъвто и да е ефект. След като пуснах теста в без 10.1, ефектът стана повече от осезаем (да не кажа, че играта излежда впечатляващо, като изключим треволяците), а производителността може да видите по-долу.

И двата теста са пускани при 1280х768, за да си оставя място за сравнение с преносими компютри с екрани с разделителна способност 1280х800, каквито все още се срещат на пазара. За сравнение в таблицата ще намерите и резултати от MSI GX623 с процесор Intel Core 2 Duo P7450 (2.13 GHz, 3MB L2 cache, 1066 MHz FSB) и ATI Mobility Radeon HD4670. Както се вижда, Mobility Radeon HD4570 не е най-подходящата карта за игри, но пък е една от най-добрите в този клас, макар че онзиденшната поява на Fujitsu Amilo Pi 3560 с NVIDIA GeForce GT 240M (която е от класа на HD 4670, чиито резултати може да видите по-долу) да я превърна в “нисък клас видеокарта” – особено предвид възможността да се използва 3D Vision с външен монитор и очилата на NVIDIA с тяхна видеокарта, която отварят преходниците HDMI-to-DVI Dual Link (все още не сме го опитали, затова не бързайте да купувате!)

3DMark06, 1280×768, default (Catalyst 9.9)

3DM06-GPU-1280x768

S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky -1280×768, default, DirectX 10 lighting, No AA, DX 10.1 renderer  (Catalyst 9.9)

STALKER-ClearSky

Ще си спестя пространните тестове на процесора – в крайна сметка Core 2 Duo T6600 е процесор, който се бори само и единствено с Core 2 Duo P7450 и разликата между тях е направо пренебрежима. Важното е, че процесорът е студен и като цяло системата не загрява особено, с едно голямо “но”…

3DM06-CPU-1280x768

…когато не забива периодично. Странното е, че докато тествах Aspire 5738DG (с операционната система, с която пристига, включително драйверите), системата увисна три-четири пъти. Понеже ми зададоха този въпрос – няма връзка с изключването на PowerPlay, което споменах, понеже го направи и преди да го изключа. Това в помещение с над 25 градуса температура, но все пак – не е редно. Проблемът се оказа изходът за топлия въздух, който е поставен крайно неудобно в задната част. Хо мое мнение друг възможен виновник е мрежовата карта Intel Wi-Fi Link 5100, която понякога им апроблеми при връзка в 5-гигахерцовия обхват на N-мрежи (при наличие на “подходящ” рутер, разбира се), но това вече е недоказуемо и невъзможно за повторно възпроизвеждане. Зле направеното охлаждане:

acer-as-5738-dg-664g50mn-back-mobility-bg acer-as-5738-dg-664g50mn-cooler-top-mobility-bg acer-as-5738-dg-664g50mn-cooling-mobility-bg

Батерия
Напоследък рядко споменавам батериите въобще , понеже взеха да стават стандартни, а хитовите модели ноутбуци си приличат доста. Този модел е снабден с 6-клетъчна батерия, която на практика му осигурява 2 часа и 15 минути работа в Power Saver режим – време, прекарано във фейсбук, докато на фон се тегли торент. По мое мнение вече е време да се откажем от стандартните “статистически точни” тестове (като Battery Eater) за батерии, понеже нямат нищо общо с реалното представяне на лаптопа, за сметка на подобни субективни оценки (ако не е пуснат торент клиент, може да спечелите още 5-10 минути, например), които обаче дават реална представа какво може да правите, докато ви свърши батерията. Едно не може и това е да играете игри – или поне не повече от 40 минути, ако спрете безжичната мрежа и ползвате ATI PowerPlay…

Acer Aspire AS-5738DG-664G50Mn с 3D екран не се различава по нищо, освен по наличието на операционна система и въпросният екран от своята евтина версия AS-5738G-664G50Mn, като разликата в цената е значителна. От нея голяма част се дължи на предварително инсталираният Windows 7 Home Premium 64-bit, но и на екрана, който, от своя страна, далеч не е каквото очаквахме. Тъй като имах честта да пипна Multi touch екран (ако не сте разбрали, очаква се и версия AS-5738PG с мултитъч екран), смея да твърдя, че той е далеч подобър избор, ако сте решили да заложите на някоя от двете нови технологии. На мен ми се иска да ги видя накуп, и по възможност – в нещо като Acer Aspire AS-5739-874G50Mn или дори някой ноутбук с по-висока резолюция, но нейсе, няма да го бъде скоро…

От друга страна – за толкова пари – толкова. В крайна сметка само очилата, които са ви необходими, за да използвате 3D Vision на NVIDIA, струват 315 лева. А трябва и монитор (препоръчително моделът на Viewsonic, ако не искате да рискувате с бавното гаранционно обслужване на моделите на Samsung в Техномаркет), докато тук получавате всичко вкупом, барабар със струващ над 170 лева Windows 7 Home Premium, за общо 350 лева надценка спрямо цената на модела без 3D екран.

Acer Aspire AS-5738FG-664G50Mn може да купите на стандартната препоръчителна цена в онлайн магазина на HardwareBG.com

В тази тема във форума ни ще да намерите повече информация за предходните модели – Acer AS-5738ZG-433G32Mn, Acer AS-5738ZG-434G50Mn, Acer AS-5738G-664G50Mn.



2 коментара за “Ревю на “3D лаптоп” Acer Aspire 5738DG-664G50Mn с 3D екран

  • 26.10.2009 at 14:54
    Връзка

    Допълних края на ревюто – в крайна сметка оценката ни е някак между редовете – за парите, за които се предлага тази технология, всъщност е повече от добра. Съпоставена с цената на комплект 3D очила и подходящ 120-херцов монитор, надценката от 200 лева спрямо Acer Aspire 5738G e меко казано разумна.

    Иначе днес видях Tomb Rider-а на този екран. Е, резолюцдията не ми позволява да кажа, че е като с 3DVision-а, но играта явно е много пипната точно за 3D и изглежда невероятно. Вероятно по-късно Bloody ще допълни нещо тук: Още по темата за Acer Aspire 3D лаптопите

  • Pingback: 3D технологията проби и при преносимите компютри – hardwareBG.com


Остави коментар по темата...

Your email address will not be published. Required fields are marked *