Промени в пазарните дялове у нас през последната година

Според последната извадка за продажбите и пазарните дялове на ТОП производителите на преносими компютри, промените спрямо миналата година за някои марки са драстични и на места – изненадващи. Със сигурност за никой, който се занимава с търговия на лаптопи, не е изненада, че Acer е №1 производител на лаптопи у нас с най-много продадени бройки и огромна преднина пред Asus и HP. Интересното в таблицата по-долу обаче съвсем не се изчерпва с това:

В оригиналните данни Fujitsu не замества FSC

Обща пазарна информация
Пазарът през последната една година се е свил с 18.2%, което на фона на предварителните “предсказания” на пазарните анализатори е наистина малко. Като се има предвид, че през 2008 са продадени над 70 000 лаптопа и се отчетат спецификите и потенциалните възможности на пазара, то пробивността през изминалата година трябва да е била огромна и дори без криза се очаква, че продажбите ще намалеят (все пак това е близо 1% от населението на България, и много повече, ако броим потенциалните купувачи). Статистиката обаче не отразява сивия внос, а такъв има доста – Sony Vaio, например, се предлагат официално от октомври миналата година, а се продават доста отдавна у нас, и това не е единствен подобен пример.

Пазарни дялове - Q3 2009

Друго, което няма как да се види със сух поглед над статистически данни, но се индикира от ниския общ спад в продажбите, но огромните разлики нагоре и надолу в продажбите на отделните марки, е зависимостта както от глобалната политика на отделните брандове, така и на локалните възможности на дистрибуторите. На тези проблеми със сигурност трябва да се обърне огромно внимание, но това, поне досега, не е било по силите на отделни малки компании с наблюдения над крайния пазар или IT медии. Иронично, но цифрите са на път да събудят заспалите, макар че стана малко като с приказката с Мохамед и планината, само че тук става въпрос за пари. При всички положения, вече е уморително основно оправдание за обеднелите ценови листи да е кризата, когато често се оказва, че липсата на конкурентни модели е плод на нечие въображение, докато липсата на пазарни дялове е плод на липса на предложения на пазара, който през това време иска своето развитие.

Промени в дяловете спрямо Q3 2008 по марки

Acer
Както отбелязах, Acer отбелязва огромен ръст в продажбите – това е единствената марка, окято точно по времето, когато икономическата криза придоби най-плашещи размери (ако приемем, че в бранша засега има известно раздвижване) поддържаше най-силни позиции с постоянен склад и при двата си дистрибутора – Солитрон и Асбис, и богата моделна гама. Постоянните обновявания на моделите и като цяло иновационната, но изключително семпла политика на компанията в глобален план позволиха да се случи невъзможносот – растеж в условия на криза. Според информация от онзиденшната дилърска конференция, на която представители на компанията показаха нови модели и споделиха информация за бъдещите планове на марката, продуктовото портфолио тепърва ще се обогатява и плановете са нивата на вноса да се запазят или дори увеличат. Дано не им мине черна котка път, бих добавил.

HP
Втората и последна марка с пазарен ръст за изминалата година изживява своеобразен ренесанс през 2009. HP винаги са имали изключителни позиции на пазара, но пускането на нови модели точно преди очаквано слабите летни месеци (които се оказаха съвсем прилични, между другото) и засилването на пазарното присъствие във всеки сегмент, водят и до логичното увеличение на пазарния дял и изместването на компанията до второ място в класацията. В момента HP е марката, от която Acer най-много трябва да се притесняват, тъя като залага на подобни основи в своята глобална политика – бързо въвеждане на технологични иновации, богата продуктова гама с продукти за всеки вкус и конкурентни цени. HP обаче има по-сложна организационна структура и работи на повече пазари, което може би е причината марката да не може да доминира над основния си конкурент, който е съсредоточен именно в преносимите компютри (което ни подсеща за едно друго приложение на това практично правило, но за това – друг път). HP учудващо много пречат и на Lenovo (нищо, че те са надолу в класацията и не са отбелязали особен спад), понеже серията им EliteBook предлага конкуентно качество и възможности на много по-ниски цени спрямо същите като философия модели на Lenovo, а във високия клас така или иначе не говорим за продажби на хиляди бройки. Добре за HP, но със сигурност ще трябва да спрат с едногодишните гаранционни срокове, ако искат да спечелят повече доверие от обикновените потребители.

Asus
Марката, която през миналата година се радваше на най-висока популярност сред купувачите, получи огромен шок през тази година и отбелязва над 55% спад в продажбите. Причините са комплексни и, както винаги, основното оправдание би била кризата, но по-горе вече отхвърлихме нея като единствена възможност. Трите вносителя на преносими компютри Asus у нас и в момента имат доста модели на склад, но като цяло повечето не са актуални и по никакъв начин не могат да се конкурират с огромната моделна гама на Acer и HP. Което е учудващо, защото в глобален план Asus е много по-разпознаваемата марка с далеч по-високо доверие в надеждността и качеството на продуктите. Индикации за този спад според нас имаше доста, най-вече – липсата на продажби, но явно не са наблюдавани навреме. Asus у нас наистина разчитаха твърде много на сериозната дистрибуторска мрежа на Мост компютри, но те, от своя страна, не усетиха кога горните две марки заляха всичко с нови модели.

Toshiba
Над 39% спад в продажбите през 2009 отбелязва Toshiba – марка, която се радва на огромна популярност и за която хората са най-склонни да вярват, че предлага най-качествени продукти. Да си производител на продукти, които печелят доверие само заради името върху тях, и да отбележиш спад дори след като през годината Поликомп замести Индекс България като втори дистрибутор освен Техно Про, показва или сериозни проблеми в глобален мащаб, или липса на перспективен поглед при самите дистрибутори. наблюденията ни над други, по-типично европейски пазари, показват, че марката присъстваше доста силно през месеците, когато тук започна да отбелязва спад в продажбите. Toshiba заложи изключително много на популяризирането си от успешната гаранционна практика No matter what, но периодичните съобщения до пресата за удължаването на тази промоция, за която всички знаем, че ще продължи и през следващата година, защото печели купувачи, не са достатъчни да се задържи видимостта на преносимите компютри на компанията. След средата на годината и Toshiba поддаде и намали сериозно портфолиото си от гледна точка на модификации на отделните серии, като най-популярните ноутбуци от серията Sattelite почти изчезнаха от ценовите листи през лятото с очакванията за свит пазар. Голяма грешка, както се вижда, а и новите модели започнаха да идват с по две вместо с три години гаранция, при което загубиха много от чара си.

Dell
И Dell отбелязват огромен спад в продажбите, но, за разлика от други марки,при тях това беше очаквано, а и марката вирее у нас на база периодични ренесанси при спад в курса на долара и при пускане на нови модели. През изминалата година продажбите на Dell бяха сериозно възпрепятствани от продължителни периоди с висок курс на долара, но към края на лятото новите модели Studio 1555 заляха пазара и се радваха на висока популярност, поне докато Acer не изкараха наистина конкурентни модели. През погледа на обикновения потребител марката продължава да се радва на високо доверие заради бързото и качествено гаранционно обслужване и продължителния гаранционен срок (повечето модели у нас се предлагат с 3 години гаранция), а отскоро у нас започнаха да се предлагат и високия клас Alienware (които няма да повлияят на статистиките, понеже се продават в малки количества), с което марката заграбва и цял един, макар и много малък, пазарен сегмент без никаква конкуренция.

MSI
Една от марките, които и без това имаха излишно висок пазарен дял, дължащ се на простия факт, че се продаваха основно евтини модели в популярна (и за съжаление – ненадеждна, съдейки по опита на множество потребители с гаранционното обслужване) търговска верига у нас. Тази година обаче MSI избраха нов дистрибутор и им предстои бавен растеж, макар че от гледна точка на сегментиране и статистика – MSI е от марките, които могат да се борят в средния клас мултимедийни/геймърски модели, където бройките не са достатъчно, за да се отразят сериозно на статистиката. За марката новия дистрибутор Аргус е важно да си спечели обратно доверието на потребителите, поради което въведе и у нас световната гаранция на MSI, обслужвана от Колбис. MSI са и първите, които ще предложат новата мобилна платформа i7 на Intel у нас през близките дни.

Lenovo
Китайската компания, която все още не съумява да убеди потребителите в това, че не само е изкупила технологиите и брандовете на IBM, но и е продължила да предлага традиционното високо качество, не отбелязва почти никакви промени през изминалата година – малкият спад в продадените преносими компютри спрямо миналата година е за сметка на леко увеличение на пазарния дял заради общия спад в продажбите. Иначе казано Lenovo върви както обикновено, предвид, че е марка, вързана за курса на долара. У нас се засилиха продажбите на Lenovo в ниския клас, но марката губи доверието на клиентите, предлагайки по-лоши гаранционни условия за евтините си модели. За сметка на това Lenovo наистина съумяват да запазят качеството на високия си клас преносими компютри и са от малкото компании, които предлагат толкова цялостни корпоративни решения със сериата ThinkPad, както и по-специализирани решения като ултралеки таблети с купища възможности.

Sony
Компанията, която официално партнира на Microsoft при обявяването на Windows 7 отнесе немалко шеги по повод минималното си пазарно присъствие. За сметка на следващия участник в тази класация обаче, Sony почти не отбелязват промяна в броя продадени у нас  компютри. С тази разлика, че преди това най-популярната им серия не се е продавала официално у нас, което ме навежда на мисълта, че всъщност спад има, въпреки, че статистиката (за кой ли път) не го отразява почти никак. It’s a Sony, както казваше един стар техен слоган…

Apple
Ще оставя маститият световнен маркетингово-дизайнерски гигант без коментар, понеже изпитвам крайно неуважение към представянето им у нас.

Fujitsu
След преломна година и тотално ребрандиране, Fujitsu със сигурност няма как да има сериозно присъствие на пазара. Новият дистрибутор Поликомп не реагира на пускането на нови модели през последните месеци и ценовите листи са празни. От няколко дена преносимите компютри Fujitsu се предлагат и от Vali Computers и, за радост, вече се появиха и първите предложения при тях (за които може да прочетете повече тук). Поживём — увидим, както се казва.

Напълно очаквано и тенденциозно, марките,  които напук на кризата поддържаха добри складови наличности и богато портфолио, печелят от това, а да не говорим, че и Acer, и HP са далеч от оптималното си развитие и все още има накъде да растат. Разбира се, подобно стечение на обстоятелствата не би допаднало на никой, защото изпадането на марки в групата “Други” не е добър признак и не води до силно конкурентен, полезен за потребителите пазар.

За съжаление, тенденцията също показва, че продажбите в ниския клас доведоха и до появата на локални микро ценови войни между търговците, което може и да изглежда добре от гледната точка на краен потребител, но не е полезно за пазара. Контролът над подобни проблеми се отдава по-добре на някои вносители и марки и води до по-стабилни отношения между дистрибуторите и дилърите им, а от своя страна това спомага и за осъществяване на повече продажби в дългосрочен план.

Много от марките в момента страдат и от пълно затъмнение в своите информационни канали. Вече отбелязах един пример – Toshiba, които разчитат основно на широка реклама на по-специална услуга, като ще добавя, че за изминалите 10 месеца все още не съм получавал ноутбук на марката за тест (а съм твърдо против да се водя по схемата, по която работят колеги търговци, които инвестират самостоятелно в модели, които след това продават на свои клиенти), въпреки неколкократните опити да се “докопам” до интересни преносими компютри на Toshiba – и то говорим за интерес от страна на търговска фирма, която поддържа и информационна медия, каквато е mobility.BG. Положението не е много различно и при Sony работят на принципа на USB интефейса – ако дилърът не потърси контакт, такъв не може да се осъществи, а се оказва, че през годината, от която Vaio се предлага официално у нас, има развитие по въпроса с гаранционните проблеми. Въобще – у нас потребителите страдат от някакво неразбираемо информационно затъмнение, причините за което не са само в производители и вносители, но и в начина, по който досега информацията е стигала до тях, но това е повод за цяла отделна статия, която може да очаквате скоро на страниците на hardwareBG.com (с обещание “скоро” да е наистина скоро, а не като друг път, понеже все още предпочитам анализаторската си работа пред тази на писач на ревюта).

В световен план продажбите у нас се измерват с проценти доста след десетичната запетая спрямо общите продажби и страната ни по никакъв начин не отразява каквито и да е световни тенденции. Това обаче би трябвало да е още един повод за търсене на проблемите както в самите производители (индикации за тях ще са общите пазарни проучвания, са че те трудно се намират за без пари в интернет или в слайдовете на производители), така и в дистрибуторската мрежа – почти никаква загриженост за видимостта на марките, древни методи на комуникация с потребителите и твърде традиционна политика към дилърите, която води до редки наченки на рекламна дейност сред малките фирми, излишно пренасочване на бюджети или дори погрешно влияние над общата визия за отделни марки. Както винаги, нашият пазар си остава колкото малък, толкова и сложен.

Този материал съдържа лични мнения, които не изразяват обществена позиция или чужди възгледи



Един коментар за “Промени в пазарните дялове у нас през последната година


Остави коментар по темата...

Your email address will not be published. Required fields are marked *