Неволи с дистрибуторите у нас

Доста се чудих какво заглавие да сложа на този материал, понеже нищо не ми се струва достатъчно описателно. Днес се хванах да обновявам лаптопи в iskamPC.com и за пореден път се зачудих какво толкова ще струва на продуктовите мениджъри в дистрибуторите да съставят и изпращат подредени, преведени на български език описания на продуктите си. Обществена тайна е, че клиентите не харесват “copy-paste” описания на английски, а повечето фирми не си правят труда за нещо повече. Че какво толкова, нали клиентът ще си знае какво иска, сега, дали е описано на български или не, на кой му пука? Дали е така?

В крайна сметка днес онлайн търговията представлява огромна част от бизнеса на всяка фирма, а се оказва, че най-трудоемкото, ако някоя фирма реши да прави добър сайт, е наливането на продукти. Нещо, което при дистрибуторите би трябвало да е обвързано със системата за управление на стоки и продажби, но не е задължително да е така с малките фирми (т.е. онези, които се занимават с крайни клиенти). Според доста хора – така е редно – ако искате продуктовата информация да е подредена добре и да представлява нещо повече от куп съкращения на английски език, трябва да полагате усилия, нали?

Проблемът е, че това “всеки се оправя както може” е някакво локално решение – вместо навсякъде да четем нормални описания на продуктите, защото аз и колегите в бранша сме “пейстнали” инфото, което е дошло в такъв вид, че да е максимално полезно за нас и клиентите, в момента всеки си спасява кожата сам. Например – плаща на някой или хаби своето време и ресурси, вместо да продава, да извлича информацията от ценовите листи, след което, ако изобщо си прави труда оттук нататък, което много колеги не правят – да я свери с информацията в сайта на производителя, понеже често има разминавания (познайте по чия вина), да състави списък с характеристиките на български език, да го попълни с тези на продукта, да си намери снимки с нормална резолюция (това днес означава всичко от 800х600 пиксела нагоре, но в никакъв случай по-малки), и накрая да оформи всичко това според страницата си. А, да не забравя – и да си обърне цените в левовата им равностойност, понеже това е официалната българска валута, но почти половината дистрибутори днес изпращат ценови листи в долари и понякога – в евра, което им спестява предвиждането на движението на валутните курсове (само за долара, понеже еврото е с фиксирана стойност), което пак остава на плещите на онези търговци във фирмите, които не искат да обновяват ценовите си листи 5 пъти седмично. Добавете върху всичко това и липсата на реална комуникация с фирмите относно внесените количества, защото до един дистрибуторите крият наличностите си, която задължава търговеца и постоянно да следи, включително и с обаждания, дали продуктите, които продава, са налични.

Е, някои дистрибутори поне изпращат мейл, когато нещо свършва, макар че той се губи в целия този спам от “promocia”, “bundel”, “HOT oferta”, “” (запазил съм оригиналния правопис). За капак – така като гледам мейла, в който пристигат ценовите листи, май само Techno Pro и RISK Electronics са се научили, че онези, които четат електронната си поща, със сигурност биха желали subject-а да казва и от кой е този мейл. Не персонално, а от коя фирма…

Не, че подценявам работата на продуктовите мениджъри в родните дистрибутори, но писането на два -три, или дори 20-30 екселски листа за една-две марки два пъти месечно надали е дори бегло сравнимо с поддръжката на сайт с продукти от всички компании. Да ме прощават за съмненията в мързел…

Усилията на продуктовия мениджър по оформянето на информацията за продукти са свършили още в нелепите като вид ценови листи, което пък оставя време на него и търговците в съответния дистрибутор да се обаждат по фирми, за да ги “ръчкат” да продават, да произвеждат безобразно количество промоции, които нито една нормална фирма днес не е в състояние да следи. А защо, след като информация в подобен вид (написана с минимални html умения или без никакви, понеже може да се ползва и Word, ако откриете, че има комбинация Shift+Enter) би свършила работа почти на всеки:

<p><strong>Модел: </strong>Най-великият модел на някоя марка<br />
<strong>Процесор: </strong>Intel Pentium Dual-Core T4300 (2.10GHz, 1MB L2 cache, 800MHz FSB)<br />
<strong>Чипсет: </strong>Intel PM45 + ICH9M<br />
<strong>Памет: </strong>4GB DDR2, 800MHz (<strong><font color=”#00ff00″>между другото, знаете ли, че DDR3 памет, комбинирана с процесор с 800 MHz FSB, не работи на 1066 MHz?</font></strong>)<br />
<strong>Твърд диск: </strong>500GB, SATA, 5400rpm<br />
<strong>Екран: </strong>15.6″ WXGA HD Ready  TFT с LED подсветка<br />
<strong>Резолюция: </strong>1366×768 пиксела<br />
<strong>Видео карта: <font color=”#ff0000″>NVIDIA GeForce GT 240M с 1 GB DDR3 видеопамет</font></strong><br />
<strong>Оптично устройство: </strong>DVD-RW Super Multi optical drive<br />
<strong>Разширителни слотове:</strong> VGA, HDMI, eSATA, 2x USB 2.0, 15-в-1 четец за флаш карти, RJ-45 (LAN), ExpressCard слот 34/54mm, S/P DIF<br />
<strong>Мрежа: </strong>LAN 10/100/1000Mbps<br />
<strong>Безжична мрежа: </strong>Wireless-N (802.11 a/b/g/Draft-n Wi-Fi), Bluetooth 2.1 + EDR<br />
<strong>Аудио: </strong>HD Audio + 3 audio connectors + S/PDIF (Realtek ALC272)<br />
<strong>Камера: </strong>1.3 MPix<br />
<strong>Софтуер: </strong>Няма<br />
<strong>Батерия: </strong>6-клетъчна Li-Ion батерия, 4800 mAh<br />
<strong>Размери: </strong>38.0 x 24.5 x 2.48 / 3.74 см.<br />
<strong>Тегло: </strong>2.75 кг.<br />
<strong>Други: </strong>Подарък – добро отношение към клиента<br />
<strong>Гаранционен срок: </strong>2 години международна гаранция.</p>

Така изглежда объркващо, но пък същия код, поставен в HTML страница, изглежда чудесно:

Модел: Най-великият модел на някоя марка
Процесор: Intel Pentium Dual-Core T4300 (2.10GHz, 1MB L2 cache, 800MHz FSB)
Чипсет: Intel PM45 + ICH9M
Памет: 4GB DDR2, 800MHz (между другото, знаете ли, че DDR3 памет, комбинирана с процесор с 800 MHz FSB, не работи на 1066 MHz?)
Твърд диск: 500GB, SATA, 5400rpm
Екран: 15.6″ WXGA HD Ready TFT с LED подсветка
Резолюция: 1366×768 пиксела
Видео карта: NVIDIA GeForce GT 240M с 1 GB DDR3 видеопамет
Оптично устройство: DVD-RW Super Multi optical drive
Разширителни слотове: VGA, HDMI, eSATA, 2x USB 2.0, 15-в-1 четец за флаш карти, RJ-45 (LAN), ExpressCard слот 34/54mm, S/P DIF
Мрежа: LAN 10/100/1000Mbps
Безжична мрежа: Wireless-N (802.11 a/b/g/Draft-n Wi-Fi), Bluetooth 2.1 + EDR
Аудио: HD Audio + 3 audio connectors + S/PDIF (Realtek ALC272)
Камера: 1.3 MPix
Софтуер: Няма
Батерия: 6-клетъчна Li-Ion батерия, 4800 mAh
Размери: 38.0 x 24.5 x 2.48 / 3.74 см.
Тегло: 2.75 кг.
Други: Подарък – добро отношение към клиента
Гаранционен срок: 2 години международна гаранция.

Това е друго, нали? Много прегледно, ясно и може да бъде прилагано с минимални промени за всякакви подобни продукти. Естествено – коства малко усилия, най-вече по намирането на продукта в сайта на производителя, но предвид, че дори аз знам почти всички тези параметри наизуст, при това за почти всеки ноутбук, който мога да предложа някому, не би трябвало да е проблем някой, отговарящ за една-две марки, да го прави с лекота. Или надценявам знанията на отговорните за ценовите листи и недодценявам фактора “некомпетентност”?

Примери, вместо приказки
По-долу има няколко примера как изглеждат ценовите листи сега (excel файлове или онлайн, поради което ми коства известни усилия да запазя “оригиналното” форматиране). Първият е с ноутбук Toshiba от ценова листа на Techno Pro (в един от 3-4 мейла, които дойдоха заедно, макар многократно да им обяснявам, че предпочитам сам да си намирам моделите в онлайн системата им):

Core2 Duo T6500 (2.10GHz) 800MHz ,2GB+1GB DDR2 (800MHz),320GB SATA (5400rpm) ,13.3 WXGA 200 CSV (1280×800) ,DVD-SuperMulti +-R DL, ATI Mobility Radeon HD 4570 512MB DDR3 (total available graphics memory using HyperMemory™ technology can be up to 1,791 MB with a 32-bit operating system and 3 GB system memory or 3,323 MB with a 64-bit operating system and 6 GB system memory),1 x HDMI-CEC (REGZA-Link) supporting 1080p signal format/ 1 x 5-in-1 Bridge Media slot (supports SD™ Cards up to 16 GB, Memory Stick® up to 256 MB, Memory Stick Pro™ up to 4 GB, MultiMedia Card™ up to 2 GB and xD-Picture Card™ up to 2 GB) / 1x eSATA/USB 2.0 supporting USB Sleep-and-Charge  2 x USB 2.0/ Headphone Jack / LAN 10/100/1000 /Wireless Intel 802.11(a/g/n),Bluetooth Integrated 1.0 Megapixels (HD) Video Camera 1280×800 (Toshiba Face Recognition),Works&Office_HST_Trial,Vista 32/64bit Home Premium (Dual), 2 +1 години международна гаранция, 2,15kg

В онлайн варианта си шарениите ги няма, но информационният смисъл (при това на публично достъпен сайт) е същия. От Asbis пък са крайно скромни в описанието си онлайн, да не говорим, че след като последвах връзката към детайлното описание ми показа “No detail information on this product.”:

DELL Notebook Studio 1555 FullHD Widescreen 15.6 inch LCD (1920×1080) LED, Intel Core 2 Duo T6500 (2.1GHz,800MHz,2MB), 4GB RAM, 500GB HDD, 8X DVD+/-RW, 512MB ATI Mobility Radeon HD 4570, BT, Wi-Fi b/g, Web Cam, 6-cell battery, DOS, blue

В Solytron нещата не се различават особено – там е който каквото си го направи, поради което ценовата листа на Acer прилича на описанието на Toshiba (доста по-старателно направено, в интерес на истината), докато в тази на HP информацията е по-скоро фиктивна.

Polycomp направо избиха рибата, след като видях име на продукт:

Преносим компютър Dell Studio XPS 16, Core 2 Duo P8700 (2.53GHz,1066MHz,3MB), Black Leather 15.6″ Truelife 1080p Full HD WLED Edge to Edge, Web Camera, 4096MB DDR3, 500GB HDD, DVD+/-RW, 1GB ATI Radeon HD 4670, 802.11 b/g, Bluetooth, Backlit Kbd,Windows 7 Home Premium (64

…и последвах връзката в сайта им, за да видя “Продуктът няма въведени характеристики.”.

Most Computers също не са съвършени (там по-скоро проблемът е неразбираемата ценова политика, не знам кой има нерви да ги пита за цени на всеки продукт, или, като един колега, да си залага “стандартна отстъпка” според своите лични предвиждания каква ще е за всеки продукт). Но и техните описания са по-скоро неизползваеми за сериозна работа.

Няма как да пропусна и един ужасно красноречив пример за дилърска промоция на Техно Про (което ми напомня, че утре трябва да обновявам и информацията за Toshiba) – една от търговките ми обясни, че там трябва да гледам някакви балони, за да разбера дилърските цени на ноутбуците (пак – след като обясних, че да го правя на сайта ми е доста по-удобно). Честно, направо не знаех за какво говори, докато не открих в мейла си тази картинка:

techno-pro-dealer-baloons

Така де, сякаш по цял ден си нямам работа (включително и да пиша този материал), та трябва да се ориентирам в … това. Странното е, че е правена на Photoshop, т.е. някой наистина е вложил усилия, вместо…

…вместо всичко да е прегледно подредено
В крайна сметка днес почти всички дистрибутори имат страници, откъдето може да се поръчва стока (почти всички, понеже се сетих за Genesys) и където да намираме информация за продуктите. Ако на тези страници информацията е представена в разумен вид (в което не се вписва страницата на нито един дистрибутор, защото, дори да са се постарали при вкарването на информацията, то тя излиза в разни клетки и срещу непреведени параметри, въобще – безполезна е, дори да я има), то повечето дилъри лесно ще я използват в своите онлайн магазини, а това води и до увеличаване на продажбите, и до популяризиране на продуктите (от страна на важните за един дистрибутор неща), както и до по-доволни клиенти, които могат да прочетат каквото им трябва, без да ходят на сайта на производителя.

Напоследък често съм склонен да пренебрегна продукти от някой вносител, който не полага никакви старания да ги представи поне в ценовата си листа. С други думи – не ми се прави copy-paste на copy-paste…

Оплаквам се, зная, но ми писва. Дистрибуторите постепенно оставят в ръцете на дилърите рекламата на продуктите, във всяка нейна форма – от промотирането на марки и модели, до запознаването на потенциални и настоящи клиенти с продуктите, и дори описанията им. Всичко това е неуместно, ако вносителите искат (както би трябвало да е, за да са щастливи всички по веригата) да го играят донякъде и контрольори на това, което се случва с марките. Иначе всеки може да носи титлата “официален представител”, но мен лично ще ме е срам да се нарека такъв, ако всички “неофициални” са способни да опишат с детайли всеки продукт, който представлявам, а аз – не.



14 коментара за “Неволи с дистрибуторите у нас

  • 29.11.2009 at 13:07
    Връзка

    От писанието излиза, че няма нормален дистрибутор. Иска се да се получи готова смляна информация за стоката, продуктите трябва да се промотират, рекламират и т.н. Дилърът трябва да си получи стоката и да я препродаде и без да влага минимално усилие и след това да си прибере процента.
    В крайна сметка крайния клиент контактува с дилъра а не с дистрибутора. Вносителят внася стока на едро, която след това се разпространява от вътрешни търговци.
    Типичната българска черта – всичко наготово и без много работа да се изкарат пари. Не става само с ядене и с викане на Неволята.
    Продавай сирене като не те кефи компютърния бизнес.

  • 29.11.2009 at 14:26
    Връзка

    Първо – кога ли ще видя някой с подобен коментар да си остави и името, както аз правя?

    Второ – хайде недей на мен да ми пробутваш това с мързела – сигурен съм, че в разни фирми има и търговци, които искат смляна информация, но за разлика от тях обикновено съм онзи, който смила информацията, та общо взето съм в правото си да искам едно или друго.

    Това да знаеш номенклатурата на производителя, за който отговаряш, не означава, че знаеш нещо за продуктите. В случая с лаптопите – повечето продуктови, както и търговците на самите дистрибутори, не знаят каква е разликата между Intel GMA 4500M и Ati Radeon HD4570, освен, че едната е “външна”. Ей на това му викам умствен мързел.

    Въобще не говорим за това дилърите да не полагат усилия – в нормалните фирми го правят, надявам се онези фирми, в които не го, да потънат с времето. В случая говоря за това, че от страна на дистрибутора усилия се влагат в промоции, ребати и бъндели, които да заинтересуват дилъра, а нещо толкова базово като описанието на стоката остава на заден план; продуктовите обучения или са сбирка за напиване, или обяснения колко по-хубави са продуктите с пренебрежение към всякаква конкуренция; маркетинговите пари, които дистрибуторите получават под формата на процент от оборота и, ако са добри – и като фиксирани бюджети за реклама, се пренасочват към сваляне на цени, не към популяризиране на марката.

    Че дилърите трябва да си промотират стоката и да си я продават със собствени усилия – трябва. Но не е тяхна работа да се грижат за представянето на всяка марка.

    Не знам откъде заключи, че не ме кефи компютърния бранш. Самият факт, че се опитвам да вдигам шум около проблемни точки в него, би трябвало да те наведе на други мисли. Не ме кефи, че онези, които се явяват контрольори в него, не ги кефи, и работят колкото да си вземат заплатата накрая на месеца.

  • 30.11.2009 at 16:59
    Връзка

    кое избива рибата в това описание:

    ЦИТАТ:
    Polycomp направо избиха рибата, след като видях име на продукт:
    “Преносим компютър Dell Studio XPS 16, Core 2 Duo P8700 (2.53GHz,1066MHz,3MB), Black Leather 15.6″ Truelife 1080p Full HD WLED Edge to Edge, Web Camera, 4096MB DDR3, 500GB HDD, DVD+/-RW, 1GB ATI Radeon HD 4670, 802.11 b/g, Bluetooth, Backlit Kbd,Windows 7 Home Premium (64 ”

    Освен, че според мен е претрупано като за модел (там омже и по-кратко) и затова малко неразбираемо? Трябва характеристиките да са разбити на отделни редове, което мисля се прави допълнително, но май не за всички продукти (видях доста без характеристики). Ето пример където е направено тук

    То пак не става да го ползвате директно във вида, в който го искаш – тук си прав.
    На Мост е подобна искория.

    Като цяло съм съгласен – биха улеснили работата на риселърите, ако им предоставят пълна (и унифицирана) информация, но от друга страна това за тях би било скъп ресуср и май са склонни да си го “спестяват” и да прехвърлят задължението към риселъра. Защо пък и да не е това задължение на риселъра?

    Ето една фирма, за която знам че си плаща абонамент на Поликомп и директно репликираj техните бази данни на сайта си. То само като им видиш списъка с марки и става ясно – 100% от марките на дистрибутора. Доста мързеливо от тяхна страна – прехвърлят цялото усилие на дистрибутора. Дали обаче това им носи ползи (заради начина, по който са описани продуктите), вече не е ясно… – http://www.hightech.bg/

    То така като е тръгнало може и без складови наличности да работят (като повечето он-лайн магазини, май?) – като им поръчат нещо от клиент – те го поръчват на Поликомп пак он-лайн… и ето ти бизнес без склад и “без офис”. Може да е малко, но ти така или иначе почти нищо не влагаш в него – все е “далавера”… :)
    Да се надяваме, че такива няма да се роят, щото ползата за потребителя не я виждам.

  • 30.11.2009 at 18:00
    Връзка

    “Име на продукт”. Там не пише Dell Studio XPS 16 ‘model number’, а цялото описание на модела. И да, разбираемо, защото така излиза отзад, в системата, но след това отдолу просто няма описание (съседен на модела, който си дал).

    Кое ще е скъп ресурс? въвеждането на информацията в читаем вид? Че тези хора да не са на по 500 лева заплата?

    Най-малката причина инфото да ТРЯБВА да идва от риселъра е факта, че понякога моделите за Източна Европа не са същите, каквито се продават другаде. Ако риселър си я извади по моделен номер от сайта на Тошиба, вътре в лаптопа (или какъвто и да е продукта) трябва да има едни неща, които може да ги няма, а законовата отговорност за липсата им, когато са описани на сайта на риселъра, лежи върху него.

    Това за фирмите без офис – малко излишни приказки – първо, никак не са във вреда за клиента, второ – онлайн бизнеса по света отдавна функционира и без офиси, ако някой тук тепърва ще открива топлата вода – има откъде да я вземе с кофи.

    Не е работа на дистрибутора да мисли дали аз имам офис или не, а – а) как продуктите му да имат вид пред клиента; б) как дилърите да искат да ги продават. Ако тези две включват описания на продуктите на български и в читаем вид – негова работа е да го прави. Все тая дали няма да спи нощем за целта – негова работа как си генерира заплатата.

    Хубаво дистрибуторите се опитват да прехвърлят работа на риселърите с доводи като този за работата с крайни клиенти, ама я аз, като риселър, да попитам – в кой точно крачол да си го преместя, че моя клиент няма да чуе за марката Х на продуктовие мениджър Y, щото на него не му стигал ресурса да ми метне едно нормално описание? Доводи с някакви принципни бизнес модели ми се струват безмислени, защото на мен ми коства усилия да продавам на крайните клиенти, и ми е през оная работа какво му коства на продуктовия мениджър да ме накара да им продам точно неговата стока. Още по-зле, ако ще ме “обвинява” в желание да си спестя всякакви усилия.

    Съжалявам, че съм груб, обаче фактите са, че дистрибутори все ще има, но все не знаят как да впрегнат възможно най-голям брой риселъри и да ги направят лоялни.

  • 30.11.2009 at 18:32
    Връзка

    Не че си груб, но аз имах нещо друго в предвид – “Без офиси” го сложих в кавички, точно защото не ми пука дали някой си имал или не офис. По-скоро мисълта ми беше, че фирма, която не е положила усилия (освен да купи една база данни и да плати да и направят един сайт), едва ли е положила усилия да предлага качествет “сървис” на клиента. Каква консултация и следпродажбена поддръжка може да очаквам оттам?

    Все пак пропускаш и нещо друго – това е пример за фирма, която на 100% разчита само да инфо от дистрибутора си и смята, че това инфо и стига, след като директно го изнася на сайта си. Явно е и въпрос на очаквания – какво трябва да получиш. Т.е. диаметрално противополжно на твоето мнение, че информацията от дистрибутора не е пълна и правилно поднесена.

    Виж това, че ще продаваш стоката само на продуктови менджъри, които активно ти я промотират – това е ясно и нормално. Ама това си е техен проблем и едва ли е предмет на някаква фирмена политика конкретно. Повече ми прилича на някакъв човешки фактор – добър мениджър/отдел за ACER -> повече продажби на Acer.
    В крайна сметка е въпрос на пари – колкото повече, толкова повече. Който не знае как да ги изкара – друг ще се намери да ги вземе.

    Всеки дистрибутор си решава как и дали ще си промотира стоката при вас (или в публичното пространство) и съответно печели/губи от това, че вие не го одобрявате/или пък го одобрявате. Все пак в предвид размера на фирмата ви, не бих казал че вашето мнение за това как дистпибуторите си промотират стоката към дилърите си или към Техно-тата е изчерпателно. По-скоро пречупено през вашата призма. Все пак и нещо друго да попитам – то май излиза, че нито един дистрибутор не е достатъчно добър по вашите критерии? Къде е положителния пример в статията?

    За ресурс имах в предвид точно това – някой трябва да получава заплата да въвежда характеристики и прочие, във формат идеален за вашите нужди, за вероятно хилядите продукти, които се внасят и които имат колко живот – 1-2-3-6 месеца и са заменени с други и пак наново… Не ми разправай, че не е ресурс това. Тук е сещам и за въпроса с ръководствата на български – на теория всеки продукт трябва да има такова, ама май не е така за съжаление. А уж даже има проверяващи органи за това нещо, не е само с “пожелателен” характер. Въпроса е, че някой трябва да вземе едни пари за да превежда постоянно ръководства и май няма кой да му ги даде…

  • 01.12.2009 at 00:32
    Връзка

    Въпросът с копирането, оттам и поднасянето на информацията не стои точно, както си го описал. Първо – “пре”продавачи и сега има, повечето вадят инфо от база на друг сайт или са паралелен магазин, и това тепърва ще набира сила (с голямо закъснение и у нас). Въпросът е, че в момента това генерира някакво безумно препредаване на неразбираеми за клиентите данни. Ако някой мисли, че моето желание тези данни да имат унифициран вид е свързано само с личното ми желание да си спестя работа – това е страшно отбиване на номера. Освен ако не са ми платили всички риселъри, че да се захвана да чопля темата, което е ясно, че няма как да се случи.

    Дали такива сайтове/фирми/дилъри наистина могат да предложат консултация и следпродажбена поддръжка не би трябвало да е въпрос, който стои пред дистрибутора – не, защото не е важно, а защото няма контрол над това, независимо, колко му се иска, пък и не е редно да има. А и говорим за лаптопи, където все пак още съществува частичен ексклузивитет на представителствата, докато при по-дребните неща подобно нещо е въпрос на точно 5-10 разменени мейла и хоп – нов “дистрибутор” – такива също вече има доста.

    Не си ме разбрал за активното промотиране – не само не продавам активно промотирани стоки, но напоследък и директно трия или въобще не гледам промоциите вече, иначе хабя всекидневно време да чета неща, които не помня, не мога да следя и най-вече – обикновено ме обвързват с някакви условия, които едва ли ще спазя, поради което не ми се струват интересни. Като това с балоните – това, че му отделих дори време да затрия цените, не значи, че съм го прегледал, и цените пак ще си взема от сайта им, където има поле за търсене и мога да гледам директно по модели, вместо да зяпам из jpeg-чета.

    Предвид размерите на фирмата ни, която всъщност не е от най-малките от “малките” – да, могат да пренебрегнат всичко, което пиша/кажа. Дали е разумно – така или иначе вярвам, еч повечето са коне с капаци и е все тая какво си пиша аз тук. Не им плащам аз заплати, че да ми пука повече от необходимото, а ако не виждат нищо добронамерено в критиката, ще го сметна за манталитет и проява на закостенялост. Вече получих и положителни отзиви “на ухо” и обещания, че някои фирми ще си вземат бележка, а появи ли се светъл пример, ще пиша веднага, барем и други го последват.

    За ресурса – аз го правя за всички лаптопи на сайта ни (които не са “всички” по принцип) и то като странично занимание, дай да имам идея колко точно работа е. Първо – моделите не се обновяват изцяло от години, има да се въведат базови неща, които (на теория) така или иначе продуктовият трябва да знае, ако се обадя да питам (освен ако някой не вярва във възможността търговците на дистрибутора да са технически грамотни за всичко, което продават – все едно да вярваш във Феята на зъбчетата, щото на тях не им е работа това). Второ – говорим за колко? 10-20 модела лаптопа на тримесечие? Или 30-40 при Acer/HP? Не говорим за 50 реда описание на всеки компонент, безмислено е да препредаваш характеристиките на видеокарта така, както производителя, в стремежа си да напише повечко от 3 реда, се е престарал, но поне по нещо да има – в това отношение лаптопите с цели 15 реда наистина са рекордьор, пък и говорим за техническо описание, а не есе на тема “защо е готин тоя продукт”, което вече е работа на риселъра.

    Положителен пример? Пулсар, както казах, искрено бях изненадан от метода им на редистрибутиране на информацията за игрите. Имат безкрайно много заглавия за различните платформи, но на програмист може да му отнеме минути да я приведе във вид като за крайни потребители, а може да се ползва и с copy-paste. По-положително от това – здраве му кажи. И да, именно. Няма положителен пример при дистрибуторите на лаптопи.

    Всъщност възможно е да съм бил “неясен” досега – аз плача срещу това: как очакват (в случая беше Солитрон) да ми продадат EliteBook за.. бе не помня – например 3000 лева, ако при все опита си, не мога един ден да си намеря някъде конкретна информация дали е с Quadro FX2700 или някакъв FirePro V5700. ОК, звъня (не, че стана ясно, и те тръгнаха да го търсят из интернет) ама я го умножи това за всяка фирма, за всеки, който не е намерил информация, за всеки модел, за който не е намерил… че то ще им е по-евтино да си наемат телефонист в Call център, вместо продуктов, ако вместо да напише 10-15 реда на лаптоп, прекарва толкова време на телефона. BTW – В ценовата пише NVIDIA, но цената не предполага това, а EliteBook не се продава като кажеш, че има 512 MB памет на видеото…

    А с ръководствата – хубав пример са Buffalo. Направи ми впечатление – ритейл продукти, всеки от които има ръководство, че и всякакви там други законови изисквания са спазили. Доколкото ми е известно, Gate имат по-малко персонал и от нашата фирма, пък явно става…

  • 01.12.2009 at 10:30
    Връзка

    Напълно те разбирам, занимавал съм се с подобна дейност.
    И това ако го кажеш, на който и да е дистрибутор, той ще каже “На теб нали точно това ти е работата, за какво вземаш отстъпка и комисионна”
    Асбис, са добре, поне пращат няколко пъти на ден ако има големи промени. На Стемо са им доста подредени ценовите листи също. А Мост вярно са уникални като ценова политика.

    Преди време разработвах нещо, за точно на такъв проблем. Едва ли ще го направиш, но може да ти дойде някоя идея. В общи линии алгоритъма беше следния:

    1. Ценовите листи от дистрибуторите се изсипват като чист текст в база.
    2. Ти си пишеш хубава и описателна номенклатура, и ключови думи за всеки компонент. Пример за видеокарта:

    Характеристика: Видео карта: Intel GMA 4500 – интегрирана в дънната платка, подходяща за ползване в офис приложения и за непретенциозни домашни потребители”

    Ключови думи: GMA 4500; GMA4500; Intel graphics media accelerator 4500; Intel 4500;

    3. Един скрипт, който да ти замества откритата ключова дума с характеристиката.

    Още не са узрялли достатъчно фирмите за ERP и B2B системи.

    @Виктор по твоята логика производителя трябва да си праща стоката само с продуктов номер, а дистрибутора да й търси описание? Тези сбитите описания, които пристигат до дистрибутора, след това дилъра, на практика почти и до клиента са точно от производителя, колкото да се лепнат от някой label printer на кашона етикет.

    Времето, което се губи да се правят разни шарении – PDF-и JPG-ци и върха на сладоледа – цопната в Excel картинка – ПРОМОЦИИИИй! е повече от колкото да си направят хубаво описание на продуктите.

    Защо 1000 дилъра преработват ден след ден едно и също абсолютна загуба на ресурси. И това е сигурно над 10-15 години вече.
    Наистина е по-добре да има едно хубаво описание от „извора” Няма значение, че в 100 магазина описанието ще е едно и също, даже още по-добре за потребителя.

    Стоката вече няма значение, има значение какви добавени услуги идват с нея и как ще бъде обслужена след продажбата. И тук трябва да е труда на дилъра към клиента.

  • 01.12.2009 at 12:05
    Връзка

    Да попитам нещо странично – има ли начин да се слагат цитати на предни мнения, не мога да се ориентирам?

    Ето това нещо – с него съм съгласен. Логично е.
    “Всъщност възможно е да съм бил “неясен” досега – аз плача срещу това: как очакват (в случая беше Солитрон) да ми продадат EliteBook за.. бе не помня – например 3000 лева, ако при все опита си, не мога един ден да си намеря някъде конкретна информация дали е с Quadro FX2700 или някакъв FirePro V5700. ОК, звъня (не, че стана ясно, и те тръгнаха да го търсят из интернет) ама я го умножи това за всяка фирма, за всеки, който не е намерил информация, за всеки модел, за който не е намерил… че то ще им е по-евтино да си наемат телефонист в Call център, вместо продуктов, ако вместо да напише 10-15 реда на лаптоп, прекарва толкова време на телефона. BTW – В ценовата пише NVIDIA, но цената не предполага това, а EliteBook не се продава като кажеш, че има 512 MB памет на видеото…”

    Специално за НР може да се ползва HP Product Bulletin (линк за сваляне – http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/productbulletin.html#intro) – “It’s free and takes only minutes.”

    Няма оправдание търговец на НР (еле пък работещ в някой дистрибутор на марката) да не го ползва. Не винаги е полезен (‘щото там са характеристиките общо за модела, а не за конкретния каталожен номер), но в случая, който цитираш можеше и да не им свърши работа.
    Аз го ползвам и като гледам някой модел, който е само за щатите, да се ориентирам какво има по него. Има изключително моного информация, включая и стари модели…

    Напълно е възможно да има и за другите марки подобни безплатни бази. Но трябва да има кой да извлича информацията от тях.

  • 01.12.2009 at 21:05
    Връзка

    “Защо 1000 дилъра преработват ден след ден едно и също абсолютна загуба на ресурси. И това е сигурно над 10-15 години вече.
    Наистина е по-добре да има едно хубаво описание от „извора” Няма значение, че в 100 магазина описанието ще е едно и също, даже още по-добре за потребителя.”

    Именно!

    @Виктор – трябва да добавя текстов редактор, за е възможно оформлението на цитат, иначе може да ползваш i/b/href HTML тагове.

    За HP-то – не е да няма къде да се види, но историята помни и такива случаи. Да не говоря, че вече три пъти сме вземали Елитбуци за продажба, за да проверим дали със сигурност вътре е каквотосе очаква да бъде. Два пъти беше, един път – не.

    Има модели, които просто не можеш да откриеш лесно – или браузваш страниците за различни региони/държави (при Тошиба обикновено така се намират моделите, при Acer – също), или разчиташ на опита си, за да знаеш какво има вътре. Но дали конкретният модел има Bluetooth или 3G модул, например, вече няма как да знаеш, трябва да ти каже дистрибутора. И без това от нас зависи да го подкараме, щото покрай лаптопите без ОС и това се превърна в страшен бич (видеокартите работят с моднати драйвери, разни периферии изобщо не се подкарват лесно под по-стари ОС и т.н.). Това вече, ако е малко работа, нека вдигне ръка някой от продуктовите на популярните марки, който го е правил с повечето си модели :D

    Иначе днес малко пресничко инфо за ресурса. Лично такова, нали са важни положителните примери:
    – спах до 11
    – пих кафе до 12:20
    – седнах и качих (включително обнових старите, направих картинки на фотошоп, направих им промоция, смених повечето текстове, сложих допълнителни предложениа като дискове, рутери, опция за ОС) общо 7 лаптопа.
    http://iskampc.com/laptopi/msi.html
    – направих банери за тях в два размера
    – обнових банерите на Fujitsu
    – качих всички Dell Studio XPS 16 от Поликомп с описания и опции
    – писах из форума
    – пуших поне 5-6 (докато напиша това станаха 7-8) пъти
    – направих реклама на Dеll XPS 16 в два варианта
    – гледах сериал, докато хапвам
    – почти през цялото време съм преоразмерявал картинки (качваме само строго определени размери на сайта)
    – качих две HP-та (написани отначало докрай)
    – съжалявах поне 20 пъти, докато им гледах печалбите
    – писна ми в 9 вечерта…

    Общо 7-8-часовият ми, доста пръснат работен ден или е свръпродуктивен, или ми се струва, че повечето хора ги мързи. А мен днес ме мързя, можеше къде, къде повече работа да свърша, ако сайтовете се отваряха като хората и не се мотаех около болната си котка…

  • 03.12.2009 at 23:57
    Връзка

    Да не говорим че описанията за уж реномирани фирми са на китайски-английски. Поогледайте описанията на Acer мониторите в Асбис и се смейте:

    LCD Monitor ACER P235H is a clearness and the high permission by transfer of a drawing and the data

    16:10 format cut for a broader view

    The smart High definition display renders a healthy pixel per inch of 91.8%

    …by right can be considered as the standard of the modern monitor

    The graceful case will add style and refinement in an interior of your house.

    High technical characteristics will allow to take pleasure to the full

    ACER P235H is the one more decision, different traditional reliability and functionality.

    6% more viewable area then a standard 19”

    …will relieve you of necessity constantly to be switched between different windows!

    … The V193W drives for bright, crisp and clean imaging for multimedia fanatics whom appreciate high quality imaging performance…

  • 04.12.2009 at 16:00
    Връзка

    То описанието, че е рекламно – нормално, в това не виждам проблем – първо,няма кой знае какво да се каже, второ – такива са посланията на производителите.

    Иначе, че е на английски – не държа да ми дават описания, това вече мисля, че е нещо, което дилърът трябва сам да прави, и то, ако иска, защото много от търговците нямат описания в онлайн магазините си, а и не са в състояние да ги напишат. Ей тук вече ще си личи кой какво може.

    Работата е там, че с онлайн магазин си в постоянна SEO “борба” и би трябвало да ти е последна грижа да форматираш данните в читаем вид…

  • 17.12.2009 at 12:33
    Връзка

    Проблема наистина е много сериозен и мен страшно много ме дразни този факт, че много от фирмите, които се дистрибутират у нас нямат никакви описания на родния ни език. Има европейска дириктива, но китаеца е намерил вратичка и при повечето неща превод има само на краткото ръководство, което там една страничка. Всъщност много са малко тези, които наистина правят пълен превод. Е тук мисля, че трябва държавата да се намеси и да удари с юмрука и с разпоредби да ги задължи. Стига само е облагодетелствала родния бизнес, който най-много я ощетява и краде. Значи проблема е финансов, защото трябва накой да плати за превод. Това със собстени (фирмени) ресурси да се прави не става, освен ако не се намират в тях преквалифицирали се филолози и лингвисти. Нашите вносители не искат за тяхна сметка да е плащането на превода, а на доставчиците не им се дават пари за това. И именно затова, честа практика е китаеца да ползва онлайн преводачка и оттам се получават и най-големите “бисери”, който сме чели.
    Все пак ако е решил да инвестира в това и да възложи на партньора си (в лицето на родния дистрибутор, защото няма кой друг да го направи)да организира тази задача или парите се недостатъчни, или Ганьо гепва кинтите и възлага на подчинените да свършат работата. Е това второ е много познат сценарий от мошеничествата, които правят с рекламите. Така, че нищо няма да се промени, докато ние потребителите не вдигнем вой за това безобразие – то всъшност за кое по напред де

  • 18.12.2009 at 02:12
    Връзка

    Има и нещо друго, като каза за лингвисти и преводачи – то и такива трудно се намират. Докато бях в Солитрон ми бяха дали задача да диря преводачи за техническите ни неща (разни ръководства, брошури и т.н.). Е, мъка е. Аз познавам само един човек, който би се хванал за нормални пари да превежда и е ужасно добър в това, по простата причина, че е управител и редактор в списание, съответно има и знанията, и речника. По агенциите работят някакви хора, които не знаят нищо за компютрите, откакто видях “blade” преведено като “перка” в превод за 1400 лева, който пренаписах за два дена, някак не вярвам на такива, защото не всяка компания иска да има и PR, който да е грамотен и да върви да чисти след такива омазвания. Нито пък ще могат да му плащат, защото в един момент ще трябва задължително да наемат екс-хардуерни редактори, понеже само те имат и езика, и знанията.

    В никакъв случай не очаквам продуктовите мениджъри да са лингвисти, нито пък искам те да имат дар слово да пишат PR описания на продуктите, което си е работа на самите компании или обслужващите ги (ако има такива) рекламни агенции (които обаче рядко ще могат да направят нещо смислено, ей и днес имах разговор с една агенция, които директно казаха “на нас ни казаха, ние не разбираме”).

    Онова, което искам, е просто унифициране на информацията. В крайна сметка – няма ноутбук, дето да няма тези неща, и не е нужно да ми превеждаш името на процеора, понеже е марка, а повечето от останалите неща са съкращения, които хората отдавна са понаучили или за които редовно четат из нета и списанията какво означават.

    А си прав – за кое да нададем вой по-напред, мен къде ли и какво ли не ме дразни, но накрая мога просто да си пусна някоя игра и да не мисля за неща, които ми пилят нервите :)

  • 21.05.2010 at 20:51
    Връзка

    Ей Ники, нямаш представа колко си прав. Нашите дистрибутори са тотални аматьори, направо се учудвам как успяват да се държът на пазара. Всяка фирма има някаква изкилиферчена политика която вместо да ти помага в бизнеса те спъва. Дори да ти кажат по телефона след проверка има ли дадена стока в наличност, като кажеш поръчвам и ти казват ок и след 4 часа ти се обаждат и ти казват ама то нямало!!! И после обеснявай на клиентите що се бавиш дори да им кажеш кога ще им пристигне. Да не говорим че родното законодателство ни кара до 7 дни без причина да ни връщат стоките клиентите, то много хубаво, ама дистрибутора като ти каже после “ааа неможе да ми го връщаш сори” седиш и гледаш умно и се чудиш как да разкараш поредната заседяла стока върната от някой. Да не говорим че услугата dropshipping за нашите дистрибутори е все едно на първобитните да се опитвам да обясня какво е интернет.
    А пък Асбис са царете просто като ти кажат “не може да приемаме сервизна стока ние, вие я приемате и я пращате при нас, неможе клиента да идва при нас”. Та родните ИТ дистрибутори имат още мнооого да се развиват. По тази тема 9 тома роман може да се напише. За съжаление клиентите в крайна сметка го отнасят и колкото и да се опитваш максимално да ги глезиш някък не се отдава в родината ни.


Остави коментар по темата...

Your email address will not be published. Required fields are marked *