Основни проблеми при връщане на закупен от Китай смартфон

Напоследък стана доста модерно закупуване на по-евтин смартфон от китайски интернет магазин. Такива има много, така че няма смисъл да изброяваме конкретни варианти. Доста от тези магазини, обаче, вече предлагат и закупуване от европейски склад на продавача, което е нещо много добре приветствано от самите европейски потребители, че и тези в България покрай тях. Това решава доста от евентуалните проблеми по доставката от Китай, да не говорим, че освен всичко друго ви спестява разправиите на митница и прочие. Нещата изглеждат повече от добре, но дали това е точно така….?

chinese_smartphone_brands

Ако сте си купили телефон от Китайски сайт, независимо дали доставката е направена от Китай, или от европейски склад на продавача, и всичко с апарата е наред и вие сте повече от доволни – това е повече от чудесно. Така да се каже, пожелаваме на всички да имат именно такива пратки, при които проблеми отсъстват. Това обаче няма как да е така на 100%, особено когато говорим за китайски интернет магазини. За съжаление много малко от тях са напълно коректни с клиентите си и са достатъчно откровени и честни в комуникацията с тях. Гръмките изявления за поддръжка тип “24/7” и бързо отговаряне на запитванията доста често всъщност нямат почти никакво покритие.

В следващите редове ще ви запознаем с някои от най-честите проблеми, с които можете да се сблъскате при покупката на смартфон от китайски интернет магазин.

  • Пратка без проследяващ номер (тракинг номер) – пратки без тракинг няма как да бъдат проследени, а в този случай китайският магазин почти сигурно ще ви откаже повторно изпращане или връщане на парите. В зависимост от начина на плащане (PayPal, кредитна карта и т.н.) имате опцията да поискате връщане на парите през системата за плащане, но дори тогава нямате кой знае какви доказателства, че пратката не е получена т.е. имате основание да си искате обратно парите. За щастие изпращане без тракинг  през последната 1 година е голяма рядкост.
  • Поддръжката на китайските интернет магазини – не са малко китайските интернет магазини, при които качествената поддръжка е само един мираж. Много от тях нямат телефон за връзка за по-бързо придвижване на проблема, директният чат не винаги е възможен (китайците работят по китайско време, не по европейско), а използването на “тикет система” (Ticket Support System) е единственият вариант за връзка. Понякога може да се наложи да чакате по 2-3 дни за отговор, който отговор може и да не е най-логичният и очакван от вас. Наред с това някои магазини ви предлагат малка сума “refund” (връщане на пари), което да реши вашите проблеми с продукта, като парите разбира се са според самата продажна цена на продукта. Тези пари не винаги се връщат във вашата сметка PayPal (ако сте платили така), например, ами във вашият акаунт в самият магазин. Всичко е доста специфично, според проблемната ситуация, конкретният интернет магазин и желанието им да реагират адекватно на ситуацията.
  • Закупуване от европейски склад – споменах вече, че много от големите китайски интернет магазини имат и европейски склад, от където доста по-бързо и без задържане на митница можете да получите своят нов смартфон. Уловката тук е, че почти всички тези магазини притежават буквално един склад, в който няма технически грамотни лица, и ако поискате тестване на апарата преди изпращане, може и да не получите тази “услуга”. Поръчването от европейски склад не означава, че при проблем вие ще върнете апарата на същото място, от което ви е бил изпратен. Почти сигурно е, че продавача ще поиска да го изпратите в Китай. Малко са изключенията, като например www.zopomobileshop.com, които разполагат и с европейски сервизен център за някои от най-новите модели смартфони, но не гарантираме за предлагането на по-качествена услуга (не сме я тествали все още).
  • Получаване на смартфон с дефект – това е напълно възможно да се случи, поради което винаги изисквайте (и то предварително!) продавача да ви обещае, че ще тества телефона за 100% изправност и безпроблемна работа преди да ви го изпрати. Ако получите директен отказ за подобна проверка ви съветваме да не купувате от съответният интернет магазин. Ако апаратът пристигне с дефект, не малко от китайските интернет магазини няма да отговорят на запитването ви за решаване на проблема по начин, който да ви удовлетвори. Някои от интернет магазините ще искат да върнете телефона до тях в Китай за ремонт (АКО подлежи на ремонт), като налице е заплащане от ваша страна на транспортните разходи поне в едната посока. Не сме срещали китайски интернет магазин, който да желае да поеме транспортните разходи и в двете посоки. Имайте предвид, че Български Пощи вече не приемат пратки с наличие на батерия в тях, поради което само телефони със сменяема батерия ще могат да се изпратят с евтина пощенска услуга. Ако батерията е вградена, куриера до Китай може да ви излезне поне 100лв., а навръщане телефонът може да попадне на митница.
  • Получаване на неработещ апарат – това също е напълно възмножно да се случи, ако продавача не предлага възможност да тества телефона преди да ви го изпрати. Важи както за пратки от Китай, така и за тези с европейска доставка. В този вариант продавачът ще иска да му върнете телефона в Китай, независимо дали е за замяна или с последващо връщане на парите, което отново води до използването на скъпа куриерска доставка заради задължителното наличие на батерията в пакета.
  • Покупката с PayPal не гарантира 100% сигурност при проблем със стоката – поне доскоро се предполагаше, че payPal дават голяма доза сигурност на покупката във финансов аспект т.е. ако е налице проблем с продукта и китайският продавач отказва да реагира адекватно на проблема, то PayPal ще ви решат всичко във ваша полза. В това има нещо вярно, но нещата не са чак толкова розови, колкото изглеждат. През последните месеци payPal решават спора във ваша полза, но искат от вас да върнете продукта на продавача, разбира се за ваша сметка. Както споменах по-горе, това може да е едно доста скъпо начинание, например 100лв за куриер при цена на смартфона от 250лв. Понякога от PayPal ви “влизат в положението” и ви предоставят известна част от сумата за пратката, но това не е задължително да се случи. В зависимост от ситуацията е налице възможността PayPal дори да не решат проблема във ваша полза, но това са по-редки и крайни случаи.

 

Все пак не всичко е мрачно, като нашият опит с покупки на смартфони от китайски магазини показва само една проблемна случка досега, на базата на около десет закупени смартфона, както с европейска доставка, така и с такава от Китай. Освен това някои от производителите, например ZOPO, имат интернет магазин с възможност за европейска доставка, но наред с нея имат и европейски сервизен център за някои от най-новите си модели смартфони (например Speed 7 и Speed 7 PLUS). Това далеч не гарантира по-голяма вероятност за липсата на проблеми с апарата и сервизното обслужване, но е предпоставка за по-добро такова. Така евентуалните проблеми с апарата ще бъдат обслужени на европейска територия, без да се налага скъпа пратка до Китай.

Последно ще ви споделим конкретно нашият проблем със закупуването на един смартфон от интернет магазинът GearBest.com, от който ви съветваме да не купувате нищо, никога… Харесахме един апарат Cubot X9, с възможност за европейска доставка, което изключваше и митницата от уравнението. Апаратът струваше $127, а доставката отне едва 3-4 дни. Дотук бяхме много доволни, но 10 минути след отваряне на опаковката на апарата и неговото активиране се появи проблем с дисплея:

one

Макар да бяхме поискали смартфонът да бъде предварително проверен за работоспособност, изглежда на никой в GearBest това не му е направило впечатление, а апаратът просто е бил изпратен. Последвалият “билет” (ticket) през системата им за поддръжка (това е единственият начин за връзка със служители на сайта, защото Live Chat опцията е постоянно недостъпна) бе единственият начин за връзка с магазина. Отговорът от тях се случи след 3 дни, като на последвалата комуникация отговорите вече бяха след около 24 часа (или около 03:00-04:00 часа сутринта, българско време). Първоначално служителите на интернет магазина ни предлагаха опцията да върнем телефона до Китай за ремонт, което сумарно означава до 2 месеца забавяне. Транспортните разходи, разбира се, са за наша сметка. Друга възможност бе да ни възстановят 30$ в портфейла в самият интернет магазин, които да използваме за покупка на нещо друго, или отстъпка от цената. Третата възможност бе да им изпратим телефона в Китай, а когато те го получат да ни възстановят парите. Тук трябва да отбележим, че става дума за чисто нов телефон, който е с дефектен дисплей. След изразяване от наша страна на желанието да пуснем оплакване в payPal сумата за възстановяване нарастна до 60$, и то възстановена в нашият акаунт в PayPal.

След ескалиране на проблема до PayPal и изискване да ни бъде възстановена сумата, PayPal отсъдиха в наша полза, но с условието смартфонът да бъде върнат на продавача. Това означава около 100лв разходи по транспорт (куриерска фирма Speedy, по DHL е още по-скъпо), заради вградената батерия на смартфона, което изключваше изпращане с Български Пощи. Така почти половината от стойността на смартфона бе загубена чрез транспортните разходи по връщане на апарата до продавача.

В крайна сметка можем само да ви посъветваме винаги да проверявате китайските магазини, от които възнамерявате да поръчвате смартфони или друг тип подобна техника, в най-различни форуми, Facebook и други места, където може да има събрана повече информация за съответният китайски магазин. Ако проверите какво се пише за GearBest.com в интернет, вероятно няма да има нужда ние да ви казваме за големият риск, който поемате с покупката си от този сайт. Добра идея е да извършите една предварителна комуникация със служител на магазина (дали по Live Chat, или чрез мейл или Support Ticket), от които да можете да си направите изводите дали на съответният магазин може да му се има поне малко доверие. Това ще е важно не само в случаите, когато можете да получите дефектна стока, но и при евентуално последващо “гаранционно събитие”.

5 thoughts on “Основни проблеми при връщане на закупен от Китай смартфон

  • 02.12.2015 at 16:59
    Permalink

    Април 2014г. купих ZTE U950 от minideal.net. Беше с няколко долара по-евтин от другите сайтове, а и пращаха безплатно със сингапурските пощи, които са по-бързи от китайските. Дойде телефонът, работеше два месеца и се появи фабричен дефект, при който телефонът периодично не отчита, че има сложена SIM карта. Проблемът отшумя по едно време, но към края на годината телефонът изобщо спря да чете каквато и да е SIM карта. Писах на Minideal (телефонът имаше 1 година гаранция), те казаха, че са наясно с проблемът и ми казаха да им го пратя, като над 5 пъти трябваше да им пиша какво им пращам и какъв е проблемът, даже трябваше да сложа и бележка в кутията с описан проблем. След 2 месеца си получих обратно телефона със същия проблем. Писах им, те ми казаха, че телефонът е бил поправен и са го тествали и че проблемът най-вероятно бил в мобилната мрежа в България… Аз им снимах клип с 2 различни SIM карти и още един телефон, който чете картите идеално, те спряха да ми отговарят и така се набутах с 300лв, така че, добавете към списъка и Minideal. Взех си Star B94M от Pandawill за $89, даже преди две години се чудих между него и U950, ама взех ZTE-то заради Tegra-та.

  • 02.12.2015 at 17:05
    Permalink

    To пък от Българските интернет магазини не знам дали е по- добре.. Ще видим сега, получих един нелефон с изцедена батерия и нечетящ сим, върнах го и казват да чакам 30 дена сервиза да си каже мнението. Аз поспорих малко с тях, че 14 дена е срока за връщане на парите. Ще видим. Ако не са коректни ще ги напиша кои са.

  • 04.12.2015 at 15:04
    Permalink

    Потвърждавам за Gearbest – избягвайте ги по възможност или искайте от тях в предварителен разговор да има тракинг номер на пратката! Поръчах батерия за ел цигара за 30$. Не дойде.Въртяха ме 2 месеца да чакам, понеже можело да дойде все пак. Нямаше тракинг номер и в крайна сметка след като решиха, че пратката “най-вероятно” е загубена, ми предложиха да ми върнат 9$!?!? Или 15$ в акаунта, които мога да ползвам само при бъдеща поръчка къмнтях:х Отворих кейс в пейпал и след седмица ми върнаха парите, но след 70 дена чакане, повече няма да си правя такива експерименти…

  • 07.05.2016 at 05:57
    Permalink

    Никога не купувайте от gearbest , това е измамен сайт който предлага фалшиви стоки на цена малко под нормалната .Миналата година закупих от тях пауър банк 10000 мАч Xiaomi. Оказа се прекрасно изпълнено копие със лайняни китайски литиево йони батерии . Кода за сигурност не се прие от сайто на Xiaomi .

  • 26.01.2017 at 10:29
    Permalink

    На 11.12.2016г поръчах телефон LeEco Le max2 от GearBest. Заплатих 220 USD. Точно един месец по-късно на 11.01.2017г, пратката пристигна в пощенската станция в моя град. Отворих я и вътре имаше силиконов гръб, зарядно устройство, кабела за него и прехода за включване на слушалки. Телефон нямаше, беше изчезнал! Опаковката беше с ненарушена цялост, т.е. аз я разкъсах за да извадя кутията на телефона. Просто телефона никога не е тръгвал към България. Намерили са начин да манипулират кантара при подаване на пратката за транспортиране към получателя. Всъщност, това, оказва се е единствения начин да се проследява пратката. Последва протест от моя страна на страницата на GearBest. Помолиха за отсрочка от два дни, за да извършат своя проверка, като междувременно поискаха от мен куп снимки на всеки елемент от пратката, които аз направих и изпратих. Ха познайте сега, две седмици по-късно има ли резултат? Правя си труда да пиша тук, за да предпазя всички желаещи за уж по-евтина покупка. Надявам се администраторите на Gear Best, поне да си направят труда да издирят недобросъвестния търговец и да го изхвърлят от платформата, за да не изгори още някой.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *