За 2-годишната гаранция по ЗЗП и правата на потребителя

Каня се да пиша по тази тема поне от месец, но опасението, че хората, които я прочетат, по един или друг начин ще се чувстват ощетени, и простия факт, че всъщност се отнася до едно леко простовато тълкуване на закон, който бе размахван в какви ли не случаи, и тълкуван на който както му е угодно, всъщност е направо фрапиращо показно как у нас нещата стават “както мълвата ги разнесе”. След толкова дълго уводно изречение всъщност ще се опитам съвсем просто, с ясни думи и с още по-ясната идея, че втълпеното досега няма да излезе от самосебе си, да обясня защо има огромна разлика между покупката на продукти (в това число и лаптопи) с по-голяма гаранция, и че законът с нищо не допринася за удължаването на гаранцията до митичните 2 години, както вече и бабите разбраха от всичките писания досега.

Първо – ЗЗП, или Закон за защита на потребителите, може да прочетете тук. Обнародван е през декември 2005 г., в сила е от средата на 2006 и за последно е променян с изменение, публикувано в Държавен вестник, през ноември 2008. Това, което предизвика всеобщо объркване и според потребителите е вярното тълкувание е въпросът с 2-годишният срок за рекламация на стоки при наличие на несъответствие. Естествено, с едно по-условие за незначителните несъотвествия, но въпреки това – 2 години! Всичко хубаво, но производителите и вносителите в нашия бранш (защото въобще не искам да мисля за онези, които продават например обувки) въобще не си дадоха зор да влязат в крак с тези 2 години, после изведнъж, точно обратното, предложиха вкупом по 2 години гаранция. Кои директно от производител, кои по схеми като тази на Acer – 1 година международна гаранция плюс 1 година с фактура за частни лица (признават я в сервиза), но като цяло – отреагираха на пазара и мнението на потребителите. Докато тази година първо HP със своите евтини модели, после и Lenovo с някои свои модели лаптопи, направиха обратна крачка и твърдо предлагат въпросните преносими компютри с година гаранция. Да, но това противоречи на закона, нали?

Нищо подобно. Алинея 2 от чл. 105 от ЗЗП, която се отнася до рекламациите (не за търговската гаранция, която е съвсем друго нещо) гласи (цитат):

Чл. 105. (1) Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.

(2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.

Първото, което се набива на очи, естествено, е че продавачът отговаря (по чл. 112 и не само) за всяка липса на съответствие с договора за продажба, която се прояви до две години след доставянето на стоката. Е, да, но по-важното е, че съществува условието “съществува при доставянето на стоката”. Което освобождава продавачите от отговорност към несъответствия, възникнали впоследствие. За да е “честно” спрямо потребителите, и понеже скритите несъответствия (например падът на лаптопа ви не работи, а вие не сте обърнали внимание, защото винаги сте работели с мишка), могат да се открият и след време, на помощ идва чл. 108 от ЗЗП:

Чл. 108. Всяко несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, което се прояви до 6 месеца след доставянето на стоката, се смята, че е съществувало при доставянето й, освен ако се докаже, че липсата на съответствие се дължи на естеството на стоката или на характера на несъответствието.

Практически чл. 108 казва, че всяко несъответствие, което потребителят не е причинил сам, и се е проявило в срок от 6 месеца след продажбата, се води за съществуващо по време на продажбата. С други думи – прословутият срок за рекламация, в който продавачът е длъжен да приеме за рекламация продукта при всяко несъотвествие, е не 2 години, а половин година!

В тази тема във форума ни неколкократно ми се налага да обяснявам едно и също, затова – въпросният закон е точен превод на евродирективата 1999/44/EC, която казва:

Съответствието на чл. 105 от ЗЗП:

Article 3, paragraph 1:
The seller shall be liable to the consumer for any lack of conformity which exists at the time the goods were delivered.

Съответствието на чл. 108:

Article 5, paragraph 3:
Unless proved otherwise, any lack of conformity which becomes apparent within six months of delivery of the goods shall be presumed to have existed at the time of delivery unless this presumption is incompatible with the nature of the goods or the nature of the lack of conformity.

В нета се ширят меко казано обширни депати около същата тази директива и общото между тях и т.нар. 2-годишен срок на гаранция у нас е, че и двете произхождат от един и същ пропуск при четене, а именно – съответствието по времето на доставка, което повечето хора сякаш изобщо не искат да приемат, докато четат тези членове и алинеи.

Оттук натам има две последствия, с които искрено съветвам всички да се съобразяват (продължавам да се придържам към темата с компютрите):
– Не купувайте лаптопи с 1 година гаранция или закупувайте удължаване на гаранцията (почти всички производители предлагат такова). Простата причина е, че повечето лаптопи, особено онези, които не са били никога на профилактика (което е около 90% от лаптопите) се чупят през втората година или по-късно. HP са типичен пример, понеже доста от лаптопите им са с 1 година гаранция и са от малкото, които се предлагат едва с толкова.
– Когато искате да купите лаптоп Acer на името на фирма, оставате с 1 година гаранция, но поради естеството на тази покупка (дълготраен актив със срок на амортизация, какъвто и да е юридическият термин за това), е по-добре да купите и допълнителен пакет с удължаване на гаранцията до 3 години, който струва 99 лева и го продават във всяка фирма, продаваща лаптопи Acer. Така получавате 3 годинимеждународна гаранция с минимално доплащане, което, при положение, че лаптопите на Acer винаги са на по-изгодни цени, всъщност компенсира доста добре това, което получавате.
– Когато купувате IdeaPad на Lenovo, четете гаранцията (тук писахме за новите гаранционни условия на Lenovo). Макар цялата статия дотук да изразява лично мнение, тук изключително много ще наблегна на факта, че аз лично смятам, че условието за 90-дневна гаранция на пантите (клавиатурата и зарядното също, както и покритието), което до неотдавна съществуваше в гаранционната карта (защото от известно време отказвам да виждам евтини Lenovo-та, пък скъпите по-рядко са интерес за масовия потребител) е не само нечестно към потребителя (представете си как ползвате лаптоп с една счупена панта), но и противозаконно, понеже някои от тези неща просто се случват заради нормалното ползване на лаптопа. Който, ако се счупи едно от въпросните неща преди да минат 6 месеца от продажбата, или: а) не може да се ползва по предназначение, което също е описано в ЗЗП и подлежи на рекламация; или б) би се счупил сам в рамките на 6-месечния срок, което също дава право на рекламация. При всички положения, възможността за рекламация при повреда остава ограничена до законовия срок – 6 месеца от продажба.

Като цяло това са първите неща, за които се сещам, защото често биват поставяни под въпрос. Бих се зарадвал и на коментари от страна на представители на HP и Lenovo, които заради 1-годишните си гаранционни срокове излизат някак на контра с мнението на потребителите (напук на всичкото му ухажване в рекламите), като в случая с Lenovo дори има известен конфлрикт със ЗЗП.

41 thoughts on “За 2-годишната гаранция по ЗЗП и правата на потребителя

  • 03.11.2009 at 11:27
    Permalink

    За конфликта на Леново и Закона е така..Но ходи обясни на някой клиент изпаднал в изтерия закона за гаранцията и рекламция..Прекалено нагли и не запознати със закона са днешните потребители това стана последните 2 години.

  • 03.11.2009 at 13:45
    Permalink

    Е, не, виж, на хората обратното също им се случва – но това е въпрос на друга, отделна статия. Щото в разните Технополиси и Техномаркети и всякакви смешни фирми им обясняват, че едва ли не “жест им правят”, като им приемат забиващия лаптоп за ремонт, и после им го сменят. А по закон не ще ми го сменят, ами и парите ще ми ърнат, ако не могат, или ако не могат да го ремонтират.

    Хората трябва да си знаят правата. Едно прочитане на ЗЗП, дори без да изпада човек в подробности, ще отвори очите за много неща от ежедневието и ще помогне в ей такива по-заплетени ситуации.

  • 03.11.2009 at 19:16
    Permalink

    ХАХАХА, в крайна сметка това “и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.” кога влиза в сила??? Според теб никога! Би ли ми казал защо са го сложили тогава? За красота или?

  • 03.11.2009 at 23:07
    Permalink

    Не виждам нищо безмислено в това, нали имаш срок от 2 години да видиш тая повреда. Представи си, че ти продават лаптоп, който си искал да става за игри, и съответно си искал външна видеокарта. Не си пускал никаква игра и след 1 година пускаш нещо и изведнъж се оказва, че тоя лаптоп бил с вградено видео. Отиваш и си търсиш правата. какво неясно има?

  • 04.11.2009 at 00:27
    Permalink

    И какво излиза – купувайте си Acer, щото те видиш ли са най-добри, а и можеш да си удължиш гаранцията. HP също имат удължаване на гаранцията HP Care Pack се казва, Lenovo също имат подобна услуга. Повечето потребители си продават лаптопите след година, защо да се плащат тогава допълнителни пари?
    Все пак в този сайт се говори за лаптопи, но предимно се набляга май на Acer или всички писания навеждат на мисълта, че това трябва да се купува.
    Добива се представа за пристрастност. А и прекалено много лични мнения има. Съвет към авторът – направете си блог, или ако имате такъв коментирайте си там.

    По повод закона – Да разгледам следният казус: купувам си модел лаптоп, но без операционна система. Всъщност нека бъдат два. Инсталирам операционна система Linux на единия и инсталирам на другия лаптоп Windows 7, който съм спечелил като посетител в нощта на премиерата или съм си закупил. След два дена при работа всеки от преносимите компютри започва да забива. Какво се прави в този случай?

    Също така в закона пише : “Чл. 126. (1) Рекламацията на потребителска стока може да се предяви до две години от доставката на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието с договореното. Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното.

    (2) Ако на потребителя е предоставена гаранция и срокът на гаранцията е по-дълъг от сроковете за предявяване на рекламацията по ал. 1, рекламацията може да се предяви до изтичането на срока на гаранцията. ”

    Така че е спорно времето за рекламация. А и рекламация може да се дефинира и тълкува по различен начин.

  • 04.11.2009 at 00:28
    Permalink

    И да си върнете часовника на сървъра !!!

  • 04.11.2009 at 01:16
    Permalink

    Откъде пък излезна такова нещо? Точно наобратно, обяснявам, че на юридическо лице е по-добре да си купиш удължаване, за да не останеш само с година.

    Но и да се хвана на хорото – Acer продават на цени, които дават възможност дори с 3-годишната гаранция да ти излезе по-евтино, отколкото конкурентни модели на Dell/Toshiba, а напоследък лаптопите на последните две марки хич не са с легендарното си качество.

    Колкото до наблягането на дадена марка, няма как да не е така, след като е най-добре представената марка у нас. Единствената що-годе конкурентна е HP, но след като няма представител на HP, който да ме снабдява с лаптопи за тестове, а в магазина на фирмата, освен скъпи EliteBook, друго не продаваме заради собствените си виждания, не пиша особено често за тях, а стандартни новини така или иначе не пускам, че да стане въпрос за новите им модели. За да не остана голословен и за останалите марки:
    Asus – проверявам наличностите на Most Computers поне веднъж месечно за нещо ново, но при всяко влизане имам само посетени връзки или тук там по нещо, което дори не искам да виждам, дотолкова не си струва сравнението с по-модерни конфигурации.
    AsRock – беден склад, макар и евтините модели да се продават добре, когато се появят (просто, защото са евтини)
    HP – вече обясних какъв е проблема, освен всичко друго имам и форума подкрепа на твърдението, че всеки втори проблем е “проблем с HP”, поради което като фирмена политика се придържаме към доказаните им конфигурации, а именно EliteBook (за сведение – търсачката на форума).
    Dell – нямат особено много конкурентни модели, един от най-популярните им мултимедийни лаптопи предизвика ужасно смесени мнения и след като излезнаха по-добри предложения от почти всички марки – не съм се занимавал лично с него, оттогава не съм и виждал такъв, за да мога да пусна тестове. Всъщност за Dell в силните им времена(или по-точно, когато имаха повече имиджови продукти за тестове) сме писали тук (и аз, и Bloody).
    MSI – след влизането на нов, нормален дистрибутор, съм обръщал внимание на интересните модели неколкократно, към средата на месеца се чакат нови модели, дотогава е затишие.
    Apple – не съм аз онзи, който ще се моли на вносителя да направи някакви стъпки за информиране на потребителя за предимствата (и недостатъците, което май не изнася особено на вносителите) на техните машини, а да си купя, за да тествам, просто няма да стане.
    Toshiba – от Техно Про нямат процедура за изписване на лаптопи за тестове, а консигнационните се гледат под лупа при връщането им. Медийна политика не знам дали имат, но след като съвсем в прав текст им казах, че не могат да ми звънят 3 пъти седмично и да питат защо не продавам Toshiba (след като имат по един-два модела в популярните продуктови линии на високи цени, с намалена гаранция и смешни дилърски маржове), дори не са се обаждали. Ако се появи нещо продаваемо, до което да имам достъп – ще пиша, също както съм препоръчвал доста техни лаптопи в месеците, когато имаха богата продуктова гама.
    Fujitsu – винаги при наличие на модели съм писал доста за лаптопите им, защото личното ми мнение е, че са недооценени и по-скоро – зле дистрибутирани. Утре очаквам и двата им нови модела от новия дистрибутор.
    Packard Bell – на практика са Acer, но нямат с какво да конкурират “родителското тяло”, а и представителството на Acer не отговаря за тази марка.
    Sony – Vaio се внася от октомври миналата година официално, но след опит от страна на Hardware BG да стигне като дилър до продукти, така и не намерихме заинтересовани да ни продадат. След това никога не е имало контакт от тяхна страна (независимо към медийната ни част или фирмата) и едва на събитието послучай пускането на Windows 7 буквално случайно налетях на техен представител, който да има желание за някакво сътрудничество. Оттогава и писането в сайта е леко в застой заради пускането на други проекти и все още не съм имал възможност да тествам каквото и да е. С оглед гаранционната им политика обаче не мисля, че ще хванат лесно почва, защото на думи е едно, на практика – невинаги е същото.
    Lenovo – преди да се появи странната политика с 90-дневната гаранция, за която писах по-горе, продавахме lenovo, най-малкото марката се радва на искреното ми уважение и съм работил доста за нея, докато бях в Солитрон. Въпреки симпатиите обаче, не им беше работа изобщо да правят евтини ноутбуци, а вносителите определено няма да се зарадват на ревюта и статии в които популяризирам не толкова ноутбука, а възможността да си останеш със счупен такъв заради някакво условие в гаранционната му карта.

    Та обратно на въпроса – дай да чуя КАК точно това да не прилича на “наклонен” към Acer сайт? Естествено, че ще пиша основно за Acer, иначе просто трябва да превеждам новини как Asus или кой знае коя марка били пуснали нещо някъде извън България, каквито PR-и не публикувам тук, без да имам подробности и уверения, че продуктите ще се намират и у нас в обозримо бъдеще.

    Ако не си забелязал, това е блог, а какво ще коментирам си е моя работа, поне докато не се намери някой с достатъчно разумни доводи, който не бърза да хвърли обвиненията във фенство ;)

    По казуса – не, че виждам връзка, но трябва да се позовеш на чл. 106:

    Чл. 106. За да съответства на договора за продажба, потребителската стока трябва да:
    1. притежава характеристиките, определени от страните по договора, и да е годна за обичайната употреба, за която служат потребителските стоки от същия вид;
    2. отговаря на описанието, дадено от продавача под формата на мостра или образец;
    3. е годна за специалната употреба, желана от потребителя, при условие че той е уведомил продавача за своето изискване при сключването на договора и то е прието от продавача;

    Освен това, ако забиването се дължи на софтуер или изисква специално конфигуриране (с което могат да ти се измъкнат, както наскоро опитаха с наш съфорумник, в Технополис), може да си търсиш правата и по чл. 110, ал. 2:

    Чл. 110. (1) Продавачът отговаря за несъответствието на потребителската стока с договора за продажба, дължащо се на неправилно монтиране или инсталиране на стоката, когато договорът предвижда монтирането или инсталирането й да бъде извършено от продавача или на негова отговорност.
    (2) Продавачът отговаря за несъответствието на потребителската стока с договора за продажба и когато стоката е монтирана или инсталирана от потребителя, но несъответствието се дължи на неправилни указания за монтиране или инсталиране.

    Правата ти са описани в чл.112, като мога да дам и конкретен пример за процедурата (което не би трябвало да включва “правим ти услуга, да знаеш”, защото си е чисто изпълняване на задължения на продавача), в която продавачът трябва да приеме рекламация и, ако не може да отстрани проблема (забиването) и съответно да приведе стоката в годен за употреба вид, ще трябва да ти я ремонтира, замени или дори върне парите, както му е реда по ЗЗП.

    Рекламацията си е много добре дефинирана, да не говоря, че гаранцията също е описана отделно.

  • 19.11.2009 at 16:34
    Permalink

    Аз пък ги разбирам малко по-различно нещата.
    Ако след 18 месеца /примерно/ ми се прецака по някакъв начин екрана на лаптопа, за мен това е “липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката”. Работил ли е екрана като съм го купил – да. Значи продавача е длъжен да отремонтира тази “липса”.

  • 19.11.2009 at 17:18
    Permalink

    Ти си отговори сам – “работел ли е екрана, когато си го купил – да”. След 18 месеца не е “когато си го купил”, а е 18 месеца СЛЕД като си го купил…

  • 19.11.2009 at 18:33
    Permalink

    Не разбрах всичко от написаното за гаранцията, но по повод последните две мнения на rrr и Николай Цеков искам да кажа,че има лаптоп MSI, който е тъкмо на 18 месеца, купен от Техномеркет с 2 години гаранция. Още от началото имаше проблем с четене на DVD, през септември забелязах едно петно на екрана реших да го занеса в сервиза на К&К (мисля, че те са вносителите)за ремонт.
    И двата дефекта бяха признати като гаранционни, дори от сервиза бяха сменили и вентилатора защото беше станал малко шумен въпреки, че не го бях обявил за смяна, Тъй като не мислех, че ще го сменят.
    Така, че смея да твърдя че MSI наистина имат 2 години гаранция.
    Искам да кажа, че не правя реклама на MSI защото другите 2 лаптопа в къщи са Acer, но те до сега не са давали дефекти и нямам представа какво става с гаранцията им :)
    Не ползвах услугите на магазина, защото ми беше по-лесно да ида направо в сервиза.

  • 19.11.2009 at 18:49
    Permalink

    Николай, След 18 месеца е постъпило несъответствие и е редно да се отстрани. Аз така го разбирам. Не мога да разбера твоята логика обаче.

  • 23.11.2009 at 14:36
    Permalink

    Аз въобще нямам идея какво не разбираш. Там пише, че несъотвествието трябва да е СЪЩЕСТВУВАЛО по време на продажбата (включително и 6 месеца след нея), но имаш 2 години да го забележишавата и да си потърсиш пр. Ако нещо ти се развали 18 месеца по-късно, значи не е било развалено по време на продажбата. Какво неясно има в това?

    @Игри – никъде не съм казвал, че 2 години гаранция не важи. Търговската гаранция е нещо съвсем различно от срока за рекламация по ЗЗП, за който говоря аз. Ако имаше 1 година гаранция, нямаше да ти сменят DVD-то или екрана за без пари, както е всеобщото мнение. В твоя случай просто няма общо :)

  • 21.01.2010 at 05:52
    Permalink

    Николай, аз разгледах и темата във форума и като помислих съм съгласен, че може би тези които са измислили закона са вложили именно смисъла на твоето тълкувание. Но лошо е написан член 105, защото там не е написано ясно и категорично както ти го казваш, че имаш две години ТИ ДА ГО ЗАБЕЛЕЖИШ, а се казва че несъответсвието трябва да СЕ ПРОЯВИ до две години. Именно СЪЩАТА ФОРМУЛИРОВКА се използва и в член 108 което води до противоречие в двата члена. Това пък води до това всеки да отдава по-голямо значение на този член, който е в негова моментна изгода.
    Така написан член 105 дава възможност за тълкувание, че несъответсвието (примерно скрит дефект в матрицата на монитора) е било налично в момента на доставката, но се е проявило (от самосебе си) така, че да стане явно за потребителя. Като 105 член дава срок за това проявление 2 години.
    В същото време член 108 дава срок за проявление 6 месеца.

    Нека всеки да постъпва според съвестта си!
    На този свят нищо не идва от въздуха. Който си мисли, че може да мине метър и да не поеме собственната си отговорнос нека да не псува после, че България била еди каква си. Ние всички сме в кюпа! Днес ако ти прецакаш някого очаквай утре тебе да те прецакат. Очаквай и невинните (твоите деца) да поемат последсвията от твоите действия. За някаква си дребна и моментна аванта.
    Ние – и клиентите и купувачите зависим едни от други, но ни е страх от тази зависимост и затова не сме честни един към друг всеки гледа от неговата гледна точка да се предпази и не забелязва цялата картинка. В казармата ако един не изпълнява задълженията си последсвията носят всички. Докато ние всички търпим нашата нечестност. Докато се гордеем с авантата и и се радваме пак ще плащаме, но в друга валута! На времето хората са мрели за нас и са се наричали БРАТЯ. Но сега ние сме недостойни за техни наследници и да наречем себе си техни по-млади братя. Ние сме си чужди.

  • 21.01.2010 at 15:15
    Permalink

    Е, не, 105 третира възможността да го видиш и да реагираш (мисля в двумесечен срок) на съществуващ по време на продажбата проблем – пояснението дали е бил такъв е след като отидеш при търговеца, това законът не може да определи. Но пък с чл. 108 се пояснява, че всеки проблем, появил се до 6-я месец, се счита автоматично за съществуващ по време на продажбата, което е много добре за потребителите.

  • 23.01.2010 at 15:21
    Permalink

    Все пак можеше да е по-ясно формулирано за да е очевидно и недвусмисленно още при първия прочит.

    Не знам дали знаеш, че адвокатите ги обучават като ги карат да докажат едно и също нещо един път, че е вярно и един път, че е невярно. В смисъл по едно и също дело да бъдат както защита така и обвинител.

    Винаги съм се чудил каква им е ценностната система? Какъв свят може да се изгради върху такива менливи устои?

    Така или иначе законът се опитва да осредни случаите така, че да има “средна” справедливост. Само, че живота е разнообразие и развитие и ако ние нямаме “усет” за справедливост се налага да си “измислим” закони които немогат да бъдат нито абсолютно пълни нито пък актуални.
    Затова отново призовавам и продавачи и купувачи да действат според съвестта си!

  • 25.01.2010 at 12:50
    Permalink

    Аз пък не се чудя, моето мнение рядко е в крайностите – особено пък за тълкувания, винаги търся иползи, и изгоди – все пак, освен търговец, съм и клиент, и не мисля, че някога някой търговец трябва да го забравя, защото и той ще си купи отнякъде нещо. И обратно – клиентите също трябва да помнят, че по фирмите работят хора – поне, докато фирмите не започнат да не зависят от хората си, което се случва, когато станат достатъчно големи.

  • 23.02.2010 at 21:04
    Permalink

    Това за 6-те месеца го казва автора на статията, които е…? Адвокат специалист по търговските закони или?
    Питам, защото ми е интересно тълкуването на частта за скритите дефекти!
    Напълно е възможно един процесор/видеокарта и т.н. да има трансизтори, които лийкват ток над доспустимото и е въпрос на време този транзистор да изгори и това може да стнае след година и половина! Това е скрит дефект и няма как да разбереш в рамките на 6 месеца! Имайки предвид, че в осоновата на почти всякаква техника е транзистора или други полупроводникови елементи, то тази интерпретация на закона за 6те месеца е неиздържана и е мит, който всеки производител и търговец има сметка да наложи!
    Най-важният въпрос обаче е – автора адвокат, съдя или общо казано юрист в областта на търговското право ли е или е лично мнение и лична трактовка на закона? Тък като категорично не съм съгласен, че може така едностранно да се съкращава този 2 годишен срок. Второ: кой е длъжен да докаже скритият дефект – потребителя, за да му е валидна гаранцията или търговеца/производителя, че дефекта не е скрит и отговорността му се ограничава до 6 месеца?

  • 27.02.2010 at 03:40
    Permalink

    Не съм адвокат, просто чета много и чета и по средата на дългите изречения. Ако се разтърсиш из Google, ще разбереш, че този закон далеч не се е пръкнал у нас, че да си го тълкуваме, а е резултат от евродиректива, при това е буквален превод. Същата директива предизвиква не по-различни полемики и на няколко места има адвокати, които директно отрязват всякакви други тълкувания.

    И не знам с какво не си съгласен, но каквото и да е то – описано е в закона. Ще повторя, потретя, и напиша за хиляден път тук и в темите из форума, че не става въпрос за тълкувание, а за просто разграничаване на думи, които не са синоними. Чак започвам да се съмнявам, че сънародниците ми говорят български – едно е гаранция, друго – рекламация.

    Ако някой транзистор или кондензатор на видеокартата ти опука на 18-тия месец, а ти си имал 1 година гаранция, се хващаш за палците и се молиш производителя да е от онези, които сменят без много да питат, и да си я купил от фирма, която ще иска да ти съдейства. Това не е скрит дефект, а повреда – в крайна сметка, когато си я купил и през първите 6 месеца е работила чудесно, нали?

    Най-малкото си представи, че именно тук идва разграничението – качествени продукти, такива с голяма гаранция (и ето ти примера защо гаранцията струва пари, а не я раздават като за бедни) и разни неща със скрит потенциял да гърмят мааалко след като гаранцията им изтече.

    Кой съм аз няма значение. Lenovo наскоро намалиха дори гаранциите на ThinkPad, а не вярвам те да не са си наели адвокат. КЗП, от които поисках по-официално становище, не пожелаха да ми изпратят такова, въпреки, че като цяло бяха отзивчиви. Не искам да се занимавам да им пиша пак, защото PR-ката им пише на латиница в служебните мейли и ми иде да излея злъч по нея.

  • 28.02.2010 at 01:45
    Permalink

    Проблемът е сериозен и си заслужава тълкуване защото този закон за защита на потребителя би си загубил смисъл ако не защитава правата на потребителите, като остава разни вратички.

    Разбира се ако продукта който произвеждаш (и продаваш) може да издържи само 6 месеца, то ти ще имаш повече печалба отколкото ако направиш същият продукт, но той трябва да изкара 2 години според закона.

    И да прав си, че трябва да попаднеш на търговец, който да не създава проблеми, защото има много такива, които не само биха се заяли за 6месеца/2години, но изобщо биха ти посочили вратата ако искаш да използваш законните си права (описани не само в ЗЗП), като ти кажат “съдете ни”, с идеята, че ще се откажеш заради разправиите. При някои хора минава номера, други пък си водят адвокат.

    Проблемът е сериозен и за клиентите на iskampc.com, защото оставам с впечатление от форума hardware.bg, че категорично позицията на онлайн магазина е, че гаранцията според ЗЗП е 6 месеца, която позиция е естествено в ущърб на клиентите.

    “а ти си имал 1 година гаранция, се хващаш за палците и се молиш производителя да е от онези, които сменят без много да питат, и да си я купил от фирма, която ще иска да ти съдейства.”

    Това тук ми изглежда също много-много грешно, тъй като в ЗЗП търговеца е този с който клиента сключва договор. Ако приемем, че според ЗЗП гаранцията е мин. 6 месеца (или 2 години), а производителя/дистрибутора откаже да ремонтира продукта в този срок, то тъговеца е длъжен да възтанови пълната сума на клиента си, като това дали производителя е коректен или не, не е от значение за клиента. Т.е. прехвърлянето на отговорност от страна на търговеца към производителя не е законно и не може да се ползва като извинение пред клиента за да не му обслужат гаранцията.
    Единствените случаи в които търговеца не носи отговорност е при дефект на продукт, в следстие на което потребителя е пострадал (физически или психически), но тук не говорим за щета или иск от потребителя.

  • 04.03.2010 at 22:36
    Permalink

    Относно правата за замяна на стока, сервиз или възстановяване на сумата това са си само ПРАВА НА ПОТРЕБИТЕЛЯ, НО НЕ БИЛО ЗАДЪЛЖЕНИЕ НА ТЪРГОВЕЦА ДА ГИ ИЗПЪЛНИ-това е отговор на г-н. Анчев от КЗП. /ТОЕСТ КАКВОТО РЕШИ ТЪРГОВЕЦА ТОВА СТАВА/.Замирисва на подкуп.Не ни защитават правата-това е извода.
    СТАВА ВЪПРОС ЗА ПРОБЛЕМЕН GSM КУПЕН ОТ ХЕНДИ В СОФИЯ НА ЛОМСКО ШОСЕ.И в този магазин след като ми върнаха телефона от първия тъй наречен ремонт в сервиз ми дадоха потребителското споразумение да го разпиша.Сега на ново ще се борим за правата.На ново ще се праща GSM в сервиз така са се разбрали КЗП и магазина, въпреки, че аз искам замяна или възстановяване на парите.

  • 10.03.2010 at 02:09
    Permalink

    Глупости, трябва да изпълни едно от тях, в крайна сметка точно тази точка е супер ясна.

    J – продължаваш да бъркаш гаранция и срок за рекламация. На мен ми е писнало да пиша по темата. Гаранциите си ги поемаме в обявените от производител/вносител срокове. Ако обявят 5 месеца, ще има един, окйто ние ще си поемем. Ако обявят година – ще продаваме с година гаранция. Ако се наложи рекламация в двугодишен срок (при условията, които многократно описвам) – ще си я спазим. Точно пък на HWBG никой не може да им се хване за гаранцията, не знам някога някому там да е отказана такава, съдействие или дори помощ да се превъзмогнат .. е, да кажем “по-специални обстоятелства”, когато клиентът си е виновен.

    Останалото – НЕ ПОДЛЕЖИ НА ТЪЛКУВАНИЕ – пише го на чист български език, преведено е дословно от перфектен английски, ако не прочетеш само началото и края на изречението, същото има само едно значение, допълнено в цял отделен член за яснота. Ако това е толкова трлудно за възприемане – явно е – вярно губя вяра, че хората някога ще се научат – и правата да си търсят, ама и да ги разбират.

  • 28.03.2010 at 15:04
    Permalink

    точно на прехваления Acer /Aspire 5536/, дни след 6-тия месец батерията от 0% износване, падна на 90% и едва караше 10 минути, разбира се прочитайки двугодишната гаранция виждам едно редче с текст “за батерии гарацията е 6 месеца”…..някаква подгаранция на гаранцията….е това не е ли неспазване на ЗЗП?
    естествено си купих сам друга батерия, защото нямам време за разходки до магазин, за оспорване на членове, дела или каквото и да е било там!

  • 20.05.2010 at 13:33
    Permalink

    На 23.12.09 г. закупих от магазин на “Глобул” лаптоп, който на другия ден гръмна и му изгоря платката. Не ми признават гаранцията, като ремонта струва 1 050 лв. Лаптопа е “Тошиба”. Аз смятам да се боря докрай с тези мафиоти.

  • 20.05.2010 at 13:35
    Permalink

    Искам да кажа, че за това тези монополисти си правят каквото си искат, защото ние си мълчим. Аз не смятам да си мълча и смятам да ги съдя до дупка, та ако трябва и в Страсбург. Трябва да се научим да си защитаваме правата. Комисията за защита на потребителя не можа да направи нищо. Ако има подобни случай, моля пишете ми на емейл адреса.
    Вярмам в българската съдебна система и смятам, че ще спечеля делото

  • 11.06.2010 at 17:58
    Permalink

    Привет на всички търсещи истината. Позволявам си да дам мнение от позиция на приемчик рекламации в голям BG хипермаркет със стаж 3 години. Предполагам, че ще привлека като магнит желязо Вашата омраза, защото в случая съм враг, но ще поема риска. Най-мразената от мен черта на българина е хаотизма в социалното му поведение. Или по друг начин казано “…я, че се бутам даже и да сум сам у тролею..”. Някой чул нещо и тръгва да си търси правата даже ” у Европата”,защо не видях поне едно изказване на някой който да си признае вината за стореното. Започвам от последното изказване, госпожице Луканова вашата платка е изгърмяла поради 1001 причини, но нито една от тях не е по вина на търговеца. Вижте си ел. контактите, купете си удължители с разрядници на напрежение или поне докато навън вилнее бурята изключете захранването. Не бъркайте входа на нет. мрежата с входа на модема и т.н. Господин Гичо76, излишно е да ти напомням че в случая – 100% вината за скапването на батерията е в теб, виж в Google има сайтове с подробни инструкции за експлоатация на батерии от всякакъв тип. Моята батерия на Асуса – четвърта година държи на 100% и изкарвам 6-7 часа в рвжим на работа, но винаги след пълно зареждане използвам или само нея, или я свалям и включвам адаптера, но никога заедно.
    Рекламацията е много обширна тема, но ще наблегна на най-същественото: закона е ясен пък и Вие достатъчно сте го коментирали. И действията на търговеца(рекламацията) зависят от законовия гаранционен срок на производителя(доставчика) на стоката, включително и ако до шестия месец от датата на покупката не ви “изгърми платката” по наша вина(така нареченото несъответствие на договора за продажба). Рекламация може да направите и след 5 години от покупката, но разходите по ремонта са за Ваша сметка. Защо всички си мислят, че някой друг трябва да поеме вината за извършената глупост. Много от нас купуват рекламирани стоки, евтини и с три години гаранция, но после страдат. Българина е с ниска култура на потребител, вярва на реклами и е агресивен когато му предложш помощ. Не си знае правата, не чете друго освен сметки за ток и парно и гледа предимно “Листопад”. Ние живеем в океан от информация, и всеки уважаващ себе си ще направи кратка справка преди да закупи необходимото му. Питайте преди да закупите даден продукт, кажете на консултанта за какво ви е необходим, имате ли финансовата възможност да си купите уред, за който на пазара се предлагат само оригинални скъпи консумативи. Оправдано ли е да си закупите лаптоп само защото е с три години гаранция подарък чанта, РС игра, мишка, надуваема кукла и т.н. ПОМИСЛЕТЕ после съдете……

  • 24.06.2010 at 20:01
    Permalink

    Здравейте,

    Тотално бъркате обадете се в защита на потребителя.
    1 година и 11 месеца и ми се скапа буксата на адаптера на лаптопа. Без касова бележка само с гаранционна карта в магазина на покупката, лапопа е с 1 година гаранция. заявих че си искам подмяна след техния отказ, размахах закона и казах откажете ли ми пускам жалба. Трябвало касова бележка, да ама в закона пише документ за покупка а това може да е дори някъв протокол, а аз имах гаранционна карта. Обясняваха ми че кабелите не влизат и дори го пише в гаранцията, а аз им казах че по закон има гаранция всичко дори и услуги и аз имам документ, в случая гаранционна карта. Е какво мислите? Смениха ми адаптера много ясно. Може и аз да съм го прецакал с много вадене и слагане но в крайна сметка той си е затова, да го ползваш колкото искаш.
    Законовата гаранция е към продавача, не към сервиза.
    Гаранцията по закон е 2 години на всичко точка.
    Поздрави!

  • 06.12.2010 at 12:46
    Permalink

    @Zvezdo

    Това че са ви го сменили доказва само, че нито вие, нито продавача (а понякога и комисията) не четете внимателно закона. Ако вашия казус беше стигнал до съда (приемаме, че КЗП е била на ваша страна), решението нямаше да бъде във ваша полза.

  • 29.03.2011 at 10:03
    Permalink

    Здравейте,
    Искам да обясня на г-н Цеков, че макар да е отделил мн. време на темата с рекламациите, частично е стигнал до неправилни изводи.
    Гаранцията бива два вида – договорна, която не е задължителна и се дава обикновено от производителите или вносителите и законова гаранция, уредена в ЗЗП, когато клиента е физическо лице и в ЗЗД, когато е фирма.
    При наличие на дефект или несъответствие на стоката потребителя има право да реши по кой начин ще си търси правата. Ако е налична договорна гаранция и потребителят реши да се възползва от нея се спазват условията в гаранционната карта.
    Ако обаче се прави рекламация по реда на ЗЗП то срока за това е 24 месеца от закупуването на стоката! Не е вярно, че след шестия месец потребителя няма право на такава рекламация, свързана със скрити дефекти. Просто след шестия месец тежестта на доказване, че съответния дефект е съществувал към момента на покупката е на потребителя. Това доказване не е лесно, но не е невъзможно като се използват всички допустими доказателствени средства в съдебния процес.
    Съвета ми е при възникнал проблем със стока да се обръщат потребителите към търговеца като искат ремонт или замяна на стоката. Той е длъжен да впише рекламацията в специален регистър и да даде отговор дали я приема или не. Ако приеме рекламацията е длъжен да извърши ремонт или замяна до 1 месец, след това потребителя има право да си търси парите.
    При отказ или забавяне да се подават жалби в КЗП – това е безплатен и сравнително успешен ход. Ако откаже търговеца и пред КЗП следва да се потърси адвокат за по-нататъшни действия.
    Мога да ви кажа, че аз съм адвокат, имам и такива дела, които са спечелени, включително и срещу големи фирми, така че който се чувства ощетен следва да отстоява докрай правата си.

  • 09.08.2011 at 11:13
    Permalink

    Всъщност погрешните изводи са от недочитането на това, което съм написал. 24 месеца е срокът, в който може да си търсите правата за скрити дефекти. 6 месеца е срокът, в който се приемат за съществуващи по време на продажбата. Не съм писал нищо различно от това. Проблемът е, че повечето хора бъркат “гаранция” и “рекламация” – на практика, ако се появи проблем – за да съм по-конкретен, ще използвам пример с екрана на лаптоп, който спира на 13 месец от работата на лаптоп с гаранция 1 година, потребителят може да извърши рекламация, но след изтичане на едногодишният гаранционен срок, дефектът ще е за негова сметка. Освен, ако не успее да докаже, че е резултат от фабричен дефект, което е по-скоро въпрос на адвокатски умения – моите са чисто технически и практически и показват, че това е по-скоро рядкост. Ако същият дефект се беше появил в рамките на 6-те месеца, посочени в чл. 108 (ако не греша), то при всички положения при липса на доводи в полза на обратното твърдение, може да се приеме, че това е фабричен дефект на лаптопа.

    Zvezdo – това, че опитът с размахване на ЗЗП работи понякога, не е гаранция, че си прав. Гаранция 2 години няма. Има срок за рекламация. Същият закон важи в ЕС и е буквален превод на ЕС директивата за правата на потребителя. Което не влияе никак на гаранционните срокове. Ако ти се е скапала буксата след изтичане на гаранцията и попаднеш на по-заядливи търговци, камо ли на техничари, няма да ти я оправят гаранционно, ако ще да ги биеш с конституцията, просто, защото тя не е била дефектна по време на покупката, а се е счупила след изтичането на гаранцията.

  • 14.10.2011 at 18:31
    Permalink

    Може ли някой да ми даде съвет? Преди 6 дни закупих микровълнова със същите параметри като старата.Вчера установих че функцията грил/ на която много държа/ не пече, така както беше при старата микровълнова. Днес отидох в Технополис с желанието да я сменя, да си доплатя и да взема друга.Беше ми отказано,с мотива че е ползвана и не могли да ми я заменят. На което аз отговорих, че ако си беше стояла в кашона, нямаше как да разбера ,че не ми върши работа.
    Какво да правя? Взеха микровълновата и казаха че ще я изпратят в сервиз за да констатират дали грила пече.
    Какви права имам като потребител и какво мога да направя с този случай?

  • 24.02.2012 at 17:49
    Permalink

    чл. 105
    (2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.

  • 15.03.2012 at 10:36
    Permalink

    @vnlov – КЗП може да употребяват термина “законова гаранция” в брошурките си, но такъв в закона няма. Вдигам стара тема, но след като наскоро минахме цялата дандания и предписания след проверка на КЦП и дори инспектора по едно време тръгна да ми обяснява как гаранцията е 2 години, точка, къв съм бил аз да му кажа друго, а после изчете обновените гаранционни условия и се съгласи, че предлагаме точно това, което пише в закона, тая работа със “законова гаранция” взе да им мирише още повече. Няма такова животно и то не, щото съм шоп и го гледам, а не го виждам, а защото в законите ни такова нещо просто няма. Има си описано всичко останало, но то не е “гаранция”, а права, дума, която е употребена и в името на тоя закон.

  • 25.08.2012 at 13:04
    Permalink

    Здравейте преди 2 седмици някъде си купух захранване за компютър Fortron Hexa 400вата, проблема е че ми дадаоха само една година гаранция, а във всички сайтове където четох пишеше че идва с две години.
    Захранването е ново, личеще си че не е отваряно беше запечато точно както е оригиналното – гледах клипове в интернет.

    Въпроса ми е мога ли да си търся правата или аз съм виновен че не съм обърнал внимание на време. И другия ми въпрос е мога ли да се объркна към прествителество на фирмата производител по email например или към някой орган в България , понеже ми се иска да избегна караниците със служителите на фирмата от която съм взел въпросното захранване понеже знам как ще ме освирят набързо. :(

  • 25.08.2012 at 15:37
    Permalink

    За една фирма от град Русе става дума в горния пост забравих да уточня. :)

  • 22.10.2012 at 04:39
    Permalink

    ако някой може да ми даде съвет, става въпрос за лаптоп закупен на лизинг от “по късно мога да спомена името” в гр.Русе …. И до момента лаптопът е носен 5 пъти за ремонт в сервиз, всеки път възниква някакъв проблем ,първо дисплей после видео карта ,след това някакъв софтуеърен проблем(сам се рестартира…син екран… Изключва когато пожелае) и така 5 пъти в този порочен кръг и в момента пак има проблем с монитора ще се ходи шести път но някак взе да ми омръзва все да го “ПОПРАВЯТ” пуснах жалба в КЗП Русе. От там бързо реагираха пуснаха проверка но някакви нарушения от страна на продавача не констатираха просто трябвало да ми ремонтират лаптопа. Е да ама сега се каня за шести път да го нося за ремонт а двегодишната гаранция изтича до нова година. Скъсах два чифта маратонки да го нося..да го вземам и все да ми се усмихват в магазина :) мисля има ли смисал да споря с продавача и да му цитирам точки от закона и да се правя на юрист какъвто не съм…изобщо в какъв ред и къде да си търся правата?ще съм благодарен ако някой ми помогне с мнение..

  • 20.02.2013 at 23:16
    Permalink

    Становище, публикувано на сайта на Комисията за защита на потребителите:

    Дефектни стоки

    Четири месеца след като сте си купили нов мобилен телефон, екранът му става черен всеки път, когато се опитате да го използвате. Какви са правата ви, когато нещо, закупено току-що, не работи? Каква е разликата между законова и търговска гаранция?
    Активният потребител знае, че:
    Повечето продукти, които си купувате имат законова гаранция за правилното им функциониране за период от 2 години;
    Ако продуктът, който току-що сте закупили не работи добре, вие имате право да искате да ви го ремонтират безплатно или да ви го заменят с нов;
    Ако търговецът не успее да ремонтира или замени дефектния продукт в рамките на 1 месец, вие имате право да откажете поръчката и да искате парите си;
    Магазинът, от който сте закупили продукта, трябва да се погрижи за разрешаването на проблема;
    Търговците или производител може да ви предложи в допълнение и търговска гаранция. Тя може само да разшири, но не и да намали правата, които ви се полагат със законовата гаранция.

    За повече подробности: http://www.aktivnipotrebiteli.bg/kampania/broshuri/Factsheet_Guarantees.pdf

  • 11.11.2013 at 18:26
    Permalink

    Здравейте искам да споделя и моето мнение.Закупих си миналата година Samsung I8700 Omnia 7 от Technomarket в София.Преди няколко месеца ми дефектира слушалката изпратих го за ремонт тъй като е в гаранция върнаха ми го оправен макар че слушалката беше доста по тиха от оригиналната както и да е превъзмогнах го.Преди около месец ми се наду батерията и немога да затворя задния капак.Изпратих го за ремонт пак преди 3 седмици и днес отивам да си го взема и ми сервират че гаранцията на батерията била само 6 месеца.Какви са тия глупости телефона с 1 година а батерията с 6 месеца?

  • 01.09.2014 at 18:06
    Permalink

    Тук има добро тълкуване за 2-те години и 6-те месеца:
    http://www.kzp.bg/index.php?mode=viewd&group_id=47&document_id=4617#2

    На кратко – през 6-те месеца не трябва да доказвате възникването на дефекта. След изтичането им, ще трябва да докажете вие, като потребител, несъотвествието с това което сте закупили.
    Гаранцията важи 2г. освен за стоки с “естествен” къс живот – (бельо, чорапи..)

  • 19.11.2014 at 22:26
    Permalink

    Преди месец и половина вземам от Глоул таблет на исплащане.Още от начало губи обхват.Мина месец и съвсем отказа.Последва серв
    из-констатация.може да е от картата или слаб обхват.Магазинера го тества цял час със сменена карта и пълен обхват.Така и записа в новия протокол за ремонт.Пиша това защото май ще се стигне до дело ако ми правят пак проблем Незнам колко ще ми струва делото.Благодаря.

  • 26.03.2015 at 16:21
    Permalink

    Здравейте,
    Виждам, че темата е станала доста обширна, но и аз имам какво да добавя. За чл.105 сте абсолютно прав, но нека погледнем друг от същия раздел “Гаранция на потребителската стока”:

    Чл.115. (1) Потребителят може да упражни правото си по ТОЗИ раздел в срок до ДВЕ години, считано от доставянето на потребителската стока.
    (2) Срокът по ал.1 спира да тече през времето, необходимо за поправката или замяната на потребителската стока или за постигане на споразумение между продавача и потребителя за решаване на спора.
    (3) Упражняването на правото на потребителя НЕ Е ОБВЪРЗАНО С НИКАКЪВ ДРУГ СРОК за предявяване на иск, различен от срока по ал.1.

    Чл.106, 112 и горният 115, са достатъчни да бъде поискано привеждане на стоката в състояние съотвестващо на договора за продажба. (НЕ несъотвествие, което е БИЛО още от времето на продажбата!)

    А и срокът на рекламация също е две години от чл.126.

    Ще се съгласите ли с мен?

  • 14.10.2017 at 10:06
    Permalink

    Здравейте, не знам дали тук мястото да питам, но имам проблем с гаранцията на един апарат който закупих от ОЛX, телефона е със 6 месеца оставаща гаранция, но дисплея се прецака, нито е удрян, изтърван или мокрен, просто фабричен дифект, така нареченото призрачно изображение, имам гаранционна карта и оригинална фактура, забравих да спомена че е купуван на лизинг от първия собственик, и на фактурата няма касова билешка, понеже е платен от ТБА кредит по банков път, но от сервиза ми отказват гаранцията със претекста че не била на мое име и че нямам касова бележка, имат ли право? ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *